Menu
Gemiddelde beoordeling 8.9
  • Geplaatst op: 19 november 2021
  • Auteur: TOM van BLOM
  • Categorie: bedrijven

Bedrijven willen hun aantrekkelijkheid voor heftruckchauffeurs vergroten

Steeds meer bedrijven investeren in goed werkgeverschap, blijkt uit onderzoek. Ze moeten wel, want bijna de helft van de bedrijven in handel en logistiek voorziet voor volgend jaar een tekort aan logistiek medewerkers zoals heftruckchauffeurs. Een goed salaris en goede arbeidsvoorwaarden worden daarom steeds belangrijker, net als goede opleidingsmogelijkheden en een goede balans tussen werk en privé. Begin dit jaar riep BLOM Opleidingen ook al op om te investeren in heftruckchauffeurs.

De resultaten komen uit het onderzoek ‘HRM-trends in handel en logistiek 2021’, dat is uitgevoerd in opdracht van evofenedex in samenwerking met uitzendbureau Olympia en zakenbank ABN Amro. Daarvoor zijn bijna 250 bedrijven uit Nederland ondervraagd over uiteenlopende onderwerpen, waaronder de schaarste op de arbeidsmarkt.

Bedrijven voorzien een tekort aan mensen voor nagenoeg alle functies, van administratieve medewerkers tot planners en van teamleiders tot managers. Maar het tekort aan logistiek medewerkers is het allergrootst - 46 procent van de bedrijven verwacht daar volgend jaar last van te krijgen. In vergelijking met vorig jaar groeit het aantal bedrijven dat in de problemen komt door het tekort aan heftruckchauffeurs, reachtruckchauffeurs, orderpickers en inpakkers.

New call-to-action

Wat maakt een werkgever aantrekkelijk?

Vanwege het tekort doen veel bedrijven hun best om hun aantrekkelijkheid als werkgever te vergroten. Een goede werksfeer (48 procent), een goed imago (38 procent) en uitzicht op een vaste aanstelling (36 procent) blijven belangrijke om nieuwe medewerkers aan te trekken.

Deze factoren zijn echter niet meer voldoende. Het onderzoek laat zien dat andere factoren het komend jaar steeds belangrijker worden:

  • goede arbeidsvoorwaarden (van 24 naar 32 procent)
  • een goede balans tussen werk en privé (van 24 naar 31 procent)
  • een goed salaris (van 23 naar 29 procent)
  • goede opleidingsmogelijkheden (van 24 naar 27 procent).  

Welke maatregelen nemen bedrijven?

Wat gaan bedrijven het komend jaar doen om een betere werkgever te worden? Allereerst gaan steeds meer bedrijven op papier zetten wat ze doen om medewerkers te ontwikkelen. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze voor medewerkers persoonlijke ontwikkelingsplannen gaan opstellen, trainingen gaan opzetten en de aansturing van leidinggevenden gaan verbeteren. Dit jaar heeft 52 procent het ontwikkelingsbeleid op papier gezet, volgend jaar is dat naar verwachting 59 procent. De vraag is of die verwachting uitkomt: uit voorgaande onderzoeken blijkt dat van veel plannen door gebrek aan tijd maar weinig terecht komt.

Daarnaast gaan bedrijven meer investeren in duurzame inzetbaarheid, zodat medewerkers langer fit en gezond aan het werk blijven. De belangrijkste maatregel op dit vlak is het doorvoeren van ergonomische aanpassingen of beschikbaar stellen van technische hulpmiddelen als zwaar werk moet worden verricht. Zes van de tien bedrijven heeft dat al gedaan. Andere veel toegepaste maatregelen zijn training (56 procent), coaching (49 procent) en aanpassing van arbeidsomstandigheden (42 procent). Het aantal bedrijven dat beleid op het gebied van duurzame inzetbaarheid heeft vastgelegd, is gegroeid van 33 naar 39 procent.

Neem het vak serieus

Vanwege het tekort op de arbeidsmarkt vragen de initiatiefnemers van het onderzoek meer aandacht voor het personeelsbeleid en meer te investeren in de aantrekkelijkheid als werkgever. Zoals gezegd denken de ondervraagde bedrijven dat te doen door meer aandacht aan salaris en arbeidsvoorwaarden te besteden. Het Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs 2020 van BLOM Opleidingen liet eerder al zien dat de verschillen in salaris van heftruckchauffeurs soms groot zijn. Door marktconforme salarissen te bieden, kunnen veel bedrijven hun positie op de arbeidsmarkt verbeteren.

Maar de vraag is of een goed salaris en goede arbeidsvoorwaarden de enige oplossing zijn. Onderzoek onder medewerkers laat zien dat voor hen andere factoren vaak nog belangrijker zijn, zoals een goede balans tussen werk en privé en mogelijkheden om binnen het bedrijf door te groeien. Bedrijven moeten dus goed luisteren naar hun medewerkers om te leren wat zij belangrijk vinden. En ze moeten beseffen dat werken in de logistiek - met name op een hef-of reachtruck - een vak apart is. Het Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs 2020 laat zien dat veel bedrijven het vak van heftruckchauffeur niet altijd even serieus nemen, wat resulteert in een gebrek aan waardering. Daarmee jagen ze hun medewerkers snel weg.

Plaats bericht


Naar top