• Geplaatst op: 18 februari 2016
  • Auteur: TOMvanBLOM
  • Categorie: bedrijven

Tien hulpmiddelen voor meer veiligheid in het magazijn (deel 2)

Dit artikel is ook geplaatst op LogistiekProfs.nl

In deel 1 heeft u kunnen lezen hoe technische hulpmiddelen de veiligheid kunnen vergroten op het moment dat het zicht op de magazijnvloer problemen geeft. In dit deel treft u vijf hulpmiddelen aan die u helpen het gedrag van uw heftruckchauffeurs in goede banen te leiden. Want u weet: veiligheid staat of valt met het gedrag van uw mensen.

 

6.    Beperk de snelheid


collinorm-magazijnZoals gezegd staat of valt een veilige werkomgeving met het gedrag van heftruckchauffeurs. Op de markt zijn verschillende systemen verkrijgbaar die dat gedrag helpen bijsturen, bijvoorbeeld als het gaat om de rijsnelheid. Moderne trucks bieden al de mogelijkheid om de maximale rijsnelheid door middel van software-instellingen standaard te verlagen, maar soms is dat nog niet voldoende. In die situaties, denk aan locaties waar veel mensen werken, is het met behulp van sensoren mogelijk om de rijsnelheid automatisch te begrenzen zodra de heftruck het gebied binnenrijdt. Verder intrappen van het gaspedaal helpt dan niet meer.

 

7.    Monteer schoksensoren


Een stapje verder gaat monitoren van het rijgedrag van heftruckchauffeurs, bijvoorbeeld door schoksensoren op hun machines te monteren. Deze sensoren registreren alle onnatuurlijke schokken en sturen die net als data over rijsnelheid en remgedrag door naar een fleet management systeem. Aan de hand van de data uit dit systeem kunnen teamleiders of andere leidinggevenden hun chauffeurs aanspreken op onverantwoordelijk rijgedrag. Als chauffeurs het bont maken, kan via dit systeem worden ingesteld dat de truck na drie geregistreerde schokken stilvalt. Dat wil geen enkele chauffeur meemaken. 

8.    Autorisatie van chauffeurs


Datzelfde fleet management systeem biedt eveneens de mogelijkheid om de toegang van chauffeurs tot machines te reguleren. Dat betekent onder meer dat alleen chauffeurs met een reachtruckcertificaat geautoriseerd kunnen worden om op reachtrucks te rijden. Die machines starten alleen als die chauffeurs hun persoonlijke key of code gebruiken, zodat onbevoegden niet kunnen wegrijden. 

9.    Controlevragen voor opstarten


Voordat een chauffeur een heftruck start, dient hij een rondje rondom de machine te lopen om de fysieke staat te controleren. Het is een taak die chauffeurs maar al te graag vergeten. Negen van de tien keer levert dat geen problemen op, maar de tiende keer kan dat anders zijn. Er bestaan vandaag de dag daarom heftrucks waarbij chauffeurs eerst een vragenpad moeten doorlopen voordat de machine kan worden opgestart. Dat vragenpad is elke keer weer anders en is zo ingesteld dat chauffeurs niet zomaar kunnen doorklikken. Bovendien wil geen enkele chauffeur op de vingers worden getikt omdat hij een defect over het hoofd heeft gezien dat later voor problemen heeft gezorgd.

10.    Botsingen voorkomen


Een veelbelovende technologie is real time locating system (RTLS), een systeem dat het mogelijk maakt om de exacte positie van alle bewegende objecten in een hal te bepalen. Als zowel heftrucks als voetgangers zijn voorzien van tags, kan dit systeem direct alarm slaan als twee objecten elkaar dicht naderen en een botsing dreigt. Het is mogelijk om chauffeurs en voetgangers te waarschuwen met licht- en geluidssignalen, maar ook om de truck te laten stilvallen. RTLS bestaat al lang, maar door de opmars van robots en drones wordt de technologie snel beter en nemen de mogelijkheden in rap tempo toe. 

"Veilig werken is een voorwaarde, geen sluitpost"

Plaats bericht


Naar top