Menu
Gemiddelde beoordeling 8.9
  • Geplaatst op: 22 januari 2018
  • Auteur: TOM van BLOM
  • Categorie: bedrijven

Hoe verbetert Michel de intern transportwereld?

Het werkterrein van de hef- en/of reachtruckchauffeurs is geen onbekend terrein voor onze instructeur Michel (51). Na ruim 22 jaar werken in de logistiek heeft Michel de overstap gemaakt naar het trainersvak. Inmiddels werkt Michel al ruim een jaar als instructeur bij BLOM opleidingen. Wie is Michel en wat is zijn visie op het verbeteren van de intern transportwereld?

In 2011 is Michel voor het eerst bij ons op training geweest en 5 jaar later was Michel weer bij ons voor een herhalingstraining. Naar aanleiding van de herhalingstraining heeft onze collega Marc van der Lans Michel gevraagd of hij wel eens aan de switch had gedacht qua werk. En die vraag kwam op het juiste moment. Michel heeft zijn baan als magazijn chef bij JPG Hulsebosch opzegt en is als instructeur bij BLOM opleidingen aan de slag gegaan.

Ruime eigen praktijkervaring

Op z'n 29ste is Michel begonnen als reachtruckchauffeur en door de jaren heen doorgegroeid naar magazijnchef. Bij Intexo heeft Michel al gesnuffeld aan het trainersvak als interne trainer/ coach Combihoogbouw en Reachtruck. Met ruim 22 jaar ervaring weet Michel heel goed hoe het er op de werkvloer aan toe gaat. Deze werkervaring is goud waard in het vak als instructeur.

Michel is een rustige trainer die probeert mensen te motiveren door de rust te bewaren in een groep. Zijn logistieke achtergrond is een hele fijne basis, door zijn eigen ervaring kan hij heel goed spiegelen en de cursist goed uitleggen waarom iets juist wel of niet werkt. Een goede sfeer in de groep is belangrijk voor Michel, door het juiste “sfeertje” met je cursisten te maken zorg je ervoor dat ze je vertrouwen en dingen van je aannemen.

“Persoonlijke aandacht, goed luisteren en kijken naar de non verbale communicatie vind ik heel belangrijk”

 

Download het gratis beoordelingsformulier

Persoonlijke aandacht en spiegelen met de cursist

Ik maak geen onderscheid in cursisten, ze moeten zich vooral op hun gemak voelen en mogen zeker fouten maken. Juist door het maken van fouten leren ze het meeste. Voor mij is het een uitdaging om het maximale uit de cursist te halen. Dit is ook een leuk aspect van het trainersvak. Persoonlijke aandacht is hier ook weer heel belangrijk. Wie heb ik nu voor me en wat is het verhaal achter deze persoon. Door mijn logistieke achtergrond en eigen rijervaring kan ik me vaak goed verplaatsen in de cursist. Geef ze de tijd om rustig te kunnen oefenen. Snelheid is niet belangrijk. Vaardigheid komt met de tijd wel.

Ik vind het ontzettend leuk als er een gevarieerde groep is. En dan gevarieerd qua niveau en voertuigen. Dit komt het meest overeen met de werkelijkheid. In het bedrijfsleven heb je ook te maken met beginners tot experts. Deelnemers leren ook van ervaringen onderling. Wisselen ervaringen uit hoe het op werkvloer gaat. Door te trainen in een “vreemde omgeving” zet je ze ook op scherp. Ze worden niet afgeleid door collega’s. 

Persoonlijke aandacht voor intern transport chauffeurs zou in het bedrijfsleven ook beter kunnen. In deze tijd word er teveel gekeken naar aantallen, wil je een verbeterslag gaan maken dan zou er meer gekeken moeten worden naar de mensen op de werkvloer. Wat ik bedrijven mee wil geven is dat ze vooral niet bang moeten zijn voor vernieuwing, ga met de tijd mee. Stilstaan is achteruit gaan. En houdt je voertuigen en systeem up-to-date als je werkt met goed onderhouden materiaal ben je al een eind op weg. 

 

Plaats bericht


Naar top