Menu
Gemiddelde beoordeling 8.9
  • Geplaatst op: 25 april 2022
  • Auteur: TOM van BLOM
  • Categorie: nieuws

Hoe word je het veiligste magazijn van Nederland?

In 2019 werd het distributiecentrum van Albert Heijn in Zwolle uitgeroepen tot het Veiligste Magazijn van Nederland. Die titel kreeg de supermarktketen niet cadeau. Tijdens de Dag van het Veilige Magazijn vertelde vestigingsmanager Martijn Deurloo wat daaraan vooraf ging. “Als iemand nu over het veiligheidshek klimt, wordt hij door zijn collega’s daarop aangesproken.”

In Zwolle staat één van de vijf regionale distributiecentra van Albert Heijn. In het pand van bijna 38.000 vierkante meter werken circa duizend mensen, verdeelt over drie ploegen. Samen verzamelen ze elke week maar liefst 2,3 miljoen dozen en kratten met langer houdbare levensmiddelen. Die worden samengevoegd met 2,2 miljoen dozen en kratten met verse levensmiddelen die uit andere distributiecentra afkomstig zijn. De totale stroom is goed voor 1700 volle vrachtwagens per week, waarmee 226 winkels worden bevoorraad. Hoe is het mogelijk om in zo’n druk distributiecentrum veilig te werken?

In 2016 had vestigingsmanager Martijn Deurloo nog geen antwoord op die vraag. “Dat is het jaar waarin we als Albert Heijn hebben aangegeven dat we serieus werk wilden maken van de veiligheid in onze distributiecentra. We hebben experts van brancheorganisatie evofenedex uitgenodigd voor een veiligheidscheck. Van de resultaten zijn we geschrokken. We dachten dat we best veilig werkten, maar ontdekten dat we nog veel werk hadden te doen. We hebben toen het distributiecentrum in Zwolle uitgekozen om verder met veiligheid aan de slag te gaan.”

Twintig hotspots

Twee jaar later dacht Albert Heijn klaar te zijn voor de verkiezing van het Veiligste Magazijn van Nederland. Ook nu kwam de supermarktketen bedrogen uit: het distributiecentrum uit Zwolle kwam niet door de voorronde. “Dat was een grote teleurstelling, maar de jury had groot gelijk. We zaten nog middenin het verbetertraject en waren nog lang niet klaar. Ook het veiligheidsbewustzijn was in 2018 nog niet top.”

Het team van Albert Heijn ging aan de slag met twintig risicovolle ‘hotspots’ in het distributiecentrum. Elke leidinggevende kreeg de verantwoordelijkheid over één van de hotspot met de opdracht om de medewerkers erbij te betrekken. “Dat heeft ertoe geleid dat alle medewerkers zijn gaan nadenken over hun werkplek. Ze zijn allemaal mede-eigenaar geworden van een hotspot, waardoor ook hun gedrag is veranderd. Als iemand nu over het veiligheidshek klimt, wordt hij door zijn collega’s daarop aangesproken.”

Training en opleiding

Daarnaast heeft Albert Heijn extra tijd gestoken in training en opleiding van de medewerkers. Dat heeft geleid tot aanpassingen in het rijgedrag van de reachtruckchauffeurs. “Die waren gewend om handelingen als rijden en heffen te combineren met alle risico’s van dien. We hebben besloten dat we dat niet meer willen hebben. Met andere woorden: reachtruckchauffeurs moeten stoppen als ze hun vorken willen heffen of laten zakken. Daar moet je de chauffeurs dan wel op trainen.”

Download het gratis beoordelingsformulier

Het team van Deurloo heeft nog veel meer maatregelen genomen. Zo is eenrichtingsverkeer ingesteld bij de doorgangen in het magazijn en zijn aparte deuren aangebracht voor voetgangers. Ramen zorgen voor beter zicht op het verkeer achter de doorgang. De maatregelen hebben succes gehad. Toen Albert Heijn zich in 2019 opnieuw aanmeldde voor de Verkiezing van het Veiligste Magazijn, werden de voorrondes wel overleefd. Sterker nog: het distributiecentrum haalde goud tijdens de finale in Zoetermeer.

Finishlijn-gevoel

Wat gebeurde na het winnen van de prijs? “De vorige winnaar had ons al gewaarschuwd voor het finishlijn-gevoel. Dat is ons ook een beetje overkomen”, geeft Deurloo eerlijk toe. “Onbewust ontstond het gevoel dat het doel was behaald en dat het traject stopt. Maar veiligheid is natuurlijk nooit klaar. Je moet eraan blijven werken. Gemaakte afspraken kunnen wegzakken, terwijl op de vloer nieuwe knelpunten kunnen ontstaan. Daarom hebben wij boven de ingang een groot bord gehangen, waarop staat dat wij het Veiligste Magazijn van Nederland zijn. Niet om ons op de borst te kloppen, maar om duidelijk te maken dat adel verplicht.”

Inmiddels heeft Albert Hein de draad weer opgepakt. De hotspots-aanpak bestaat nog steeds. Dat betekent dat het team van Deurloo regelmatig checkt hoe het met de bestaande hotspots staat en of er nieuwe hotspots zijn bijgekomen. Ook blijft Albert Heijn investeren in trainingen en opleidingen. “Het belangrijkst blijft de rol van de medewerkers. We kunnen als management van alles willen, maar veiligheid gaat vooral over samen veilig werken op de werkvloer. Iedereen moet een persoonlijk belang voelen om veilig te werken. Niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van je collega’s.”

Plaats bericht


Naar top