Wie zijn nou die mensen die elke dag de heftrucks in onze magazijnen en fabrieken besturen? Wat vinden zij van hun werk? En hoe belangrijk is een veilige werkomgeving voor hen? Het vierde Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs, uitgevoerd in opdracht van BLOM opleidingen, laat zien hoe heftruckchauffeurs hun vak beleven. Eén conclusie: de meesten hebben geen stem in de aanschaf van nieuwe heftrucks.
Hoe verknocht zijn heftruckchauffeurs aan hun machine? Dat verschilt van chauffeur tot chauffeur, blijkt uit het vierde Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs. Maar liefst 46 procent van de ondervraagde heftruckchauffeurs zou het allerliefst zijn eigen, vaste truck willen hebben. Deze chauffeurs zijn zuinig op hun machine en lenen die waarschijnlijk niet graag uit aan een collega. De overige chauffeurs, een kleine meerderheid dus, vindt het geen enkel probleem om elke dag op een andere truck te rijden. Elke machine is prima, lijkt het credo, zolang die het maar doet.
Een eigen, vaste heftruck is natuurlijk in veel bedrijven geen reële optie. Allereerst is het maar de vraag of elke medewerker elke dag dezelfde taak krijgt toebedeeld. Wie vandaag met een elektropallettruck vrachtwagens moet laden en lossen, rijdt morgen wellicht met een orderpicktruck langs de picklocaties en zit overmorgen op een reachtruck om diezelfde picklocaties aan te vullen. En in magazijnen die in ploegendiensten werken, maken sowieso meerdere medewerkers gebruik van dezelfde machines. Toch klimt 52 procent van de ondervraagden - wellicht uit gewoonte - vandaag weer achter het stuur van dezelfde truck als gisteren.
Geen stem in aanschaf
Verreweg de meeste heftruckchauffeurs rijden op een machine van één van de grote bekende merken. Still wordt het vaakst genoemd, gevolgd door Jungheinrich en Toyota. Heel veel invloed op de keuze van de machine hebben heftruckchauffeurs overigens niet. Zeventig procent heeft zelfs geen enkele stem in de aanschaf. Dat is een gemiste kans voor bedrijven. In een tijd waarin goede heftruckchauffeurs schaars zijn, is het belangrijker dan ooit om hen een machine te geven waarmee ze goed uit de voeten kunnen. Dat kan alleen als chauffeurs de kans krijgen om nieuwe machines uit te testen en als managers het oordeel van chauffeurs meenemen in hun aankoopbeslissingen.
Hoe belangrijk een goede truck is, blijkt ook uit de vraag over aanvullende opties. Veel heftruckchauffeurs geven aan hun werk beter te kunnen doen met extra camera’s. Denk aan een vorkencamera die helpt om pallets hoog in de stellingen te kunnen afzetten of oppakken. Of aan een camera die zorgt voor beter zicht rondom de truck. Opvallend is dat een aantal heftruckchauffeurs geen aanvullende optie hoef, maar gewoon een goede heftruckstoel wil. En veel heftruckchauffeurs pleiten voor een radio of airco op hun truck.
Afwisseling en vrijheid
De meeste heftruckchauffeurs houden van hun werk. Dat heeft voor een groot deel te maken met de afwisseling in taken en het gevoel van vrijheid die het werk op de truck hen geeft. Een andere belangrijke factor die bijdraagt aan het werkplezier, is de prettige werksfeer en het contact met collega’s en klanten. En enkele chauffeurs geven toe dat het vooral het goede salaris is dat het werk zo leuk maakt. Zij leggen het geld opzij om een nieuwe auto te kunnen kopen of later een wereldreis te kunnen maken.
Een veilige werkomgeving is eveneens belangrijk voor heftruckchauffeurs. Zo geeft maar liefst 91 procent aan dat een heftrucktraining erg waardevol is, juist vanwege de veiligheid. Ook zegt 81 procent goed bekend te zijn met alle veiligheidsinstructies. Opvallend veel chauffeurs schromen niet om hun collega’s aan te spreken op hun veiligheidsgedrag. Maar liefst 84 procent zal er wat van zeggen als ze een leidinggevende zonder veiligheidsschoenen door het magazijn zien lopen. En 93 procent spreekt voetgangers erop aan als die geen gebruik maken van de looppaden die op de vloer zijn aangegeven.
Doorzettingsvermogen en vooruit denken
Tot slot hebben de ondervraagde heftruckchauffeurs ook antwoord gegeven op de vraag welke persoonlijke eigenschappen nodig zijn voor hun werk. Veel chauffeurs noemen doorzettingsvermogen het vermogen om gestructureerd en nauwkeurig te kunnen werken. Ook is het belangrijk om inzicht en overzicht over het werk te hebben en vooruit te kunnen denken. Opvallend is het aandeel mensen dat spreekt over stressbestendigheid of het hoofd koel kunnen houden als belangrijkste eigenschappen. Dat laat zie wat we eigenlijk al wisten: dat het werk in magazijnen van tijd tot tijd best hectisch kan zijn.