Menu
Gemiddelde beoordeling 8.9
  • Geplaatst op: 17 maart 2023
  • Auteur: TOM van BLOM
  • Categorie: bedrijven

Keurmeester Frans Hardus: “Een coach voor elke heftruckchauffeur”

Een heftruckcertificaat is geen garantie voor foutloos rijgedrag. Keurmeester Frans Hardus pleit daarom voor een coach voor heftruckchauffeurs. Die moet de chauffeurs niet alleen aanspreken op ongewenst rijgedrag, maar ook wijzen op de verkeersregels en de gevaren van het eigen magazijn. “Wat gewenst en ongewenst rijgedrag is, kan van magazijn tot magazijn verschillen.”

Het is een trend die Frans Hardus met lede ogen aanziet: het monteren van aanrijdbeschermers voor de staanders van magazijnstellingen. De aanrijdbeschermers moeten voorkomen dat heftrucks een knik in de staanders veroorzaken, wat kan leiden tot instortingsgevaar. In de praktijk hebben ze vaak een averechts effect, merkt Hardus. “Allereerst wordt het gangpad daardoor minder breed, waardoor het lastiger manoeuvreren is. Daarnaast denken veel heftruckchauffeurs dat de staanders opeens tegen een stootje kunnen, waardoor ze onvoorzichtiger gaan rijden.”

Rijgedrag van heftruckchauffeurs

Hardus bezoekt bijna dagelijks magazijnen om stellingen te keuren. Daarnaast geeft hij workshops en trainingen aan onder meer de keurmeesters van BMWT-Keur. Hij neemt zijn werk serieus. Een wandeling door de gangpaden is niet voldoende om een goed oordeel over de staat van een stelling te vellen. Daarvoor kruipt hij onder de stelling om ook de achterste staanders en liggers te inspecteren. Regelmatig stuit hij dan op gebreken die vanaf het gangpad niet zichtbaar zijn.

New call-to-action

Die problemen hebben soms te maken met een onjuiste inrichting van het magazijn. Dat is bijvoorbeeld het geval als de gangpadbreedte niet is afgestemd op de draaicirkel van de gebruikte trucks. Veel vaker vinden de problemen hun oorzaak in het rijgedrag van heftruckchauffeurs. Hardus pleit ervoor om chauffeurs beter te begeleiden en coachen. “Tijdens een heftrucktraining leren ze hoe ze een machine moeten bedienen, maar niet hoe ze die machine moeten gebruiken in onveilige situatie in hun eigen magazijn”, stelt Hardus.

Een coach voor elke chauffeur

De keurmeester pleit voor een coach die heftruckchauffeurs instructies geeft, begeleidt en aanspreekt op ongewenst gedrag. “Een dergelijke coach kent alle hoeken en gaten van het magazijn en weet wat de verkeersregels zijn. Een coach helpt ook voorkomen dat elke heftruckchauffeur zichzelf iets aanleert wat met die regels in tegenspraak is. Wat gewenst en ongewenst gedrag is, kan van magazijn tot magazijn verschillen”, spreekt Hardus uit ervaring.

Hij geeft een voorbeeld uit de praktijk. In het ene magazijn wordt van chauffeurs verwacht dat ze de mast tijdens het rijden achterover neigen, zodat de last minder snel van de vorken schiet. In het andere magazijn wordt aan heftruckchauffeurs juist gevraagd om de vorken horizontaal te houden zodat de last stabiel blijft. “Je kunt van een nieuwkomer niet verwachten dat hij dat weet. Daarom moet je ze intensief coachen. Maar dat zie ik weinig gebeuren.”

Drie tips voor heftruckchauffeurs

Over coaching gesproken - Hardus heeft een drietal tips die voor elk magazijn van toepassing zijn.

  • Machogedrag. In veel magazijnen lijkt het stoer te zijn om hard te rijden en op hoge snelheid bochten te nemen. Leidinggevenden zien het gebeuren, maar lachen dit gedrag weg of kijken de andere kant op. Laat het zover niet komen. Wees alert op machogedrag en grijp direct in. Want slecht voorbeeld doet slecht volgen.
  • Boom = ho. Dat lijkt het motto te zijn van heftruckchauffeurs in magazijnen waarin elke staander is voorzien van aanrijdbeschermers. Ze lijken te denken dat ze pas op de goede plek zijn aangekomen als ze het ijzer hebben aangetikt. Maar dat is het teken dat ze te ver zijn doorgereden.
  • Alles tegelijk. Heffen of dalen, rijden en draaien in één vloeiende beweging. Het kan allemaal met een heftruck, maar is zelden de bedoeling.  Met een pallet van 400 kilogram lukt het misschien nog om alvast achteruit te rijden terwijl de last nog aan het zakken is. Maar met een pallet van 1600 kilogram is dat vragen om ongelukken. Dus eerst de last omhoog of omlaag brengen, dan pas rijden.

Plaats bericht


Naar top