Driekwart van de huidige aanrijdbeveiligingen bestaat nog altijd uit staal. Kunststof aanrijdbeveiliging wint echter razendsnel aan populariteit. Wat zijn de voor- en nadelen van kunststof en staal? BLOM opleidingen stelde de vraag aan Arne Scheffer, directeur van Boplan Nederland. “Kunststof aanrijdbeveiliging kan elke impact volledig absorberen, waardoor geen schade aan vloer, truck en ander materiaal ontstaat.”
Aanrijdbeveiliging van kunststof heeft meerdere voordelen. Een van de grote voordelen is dat kunststof na een impact van een hef- of reachtruck doorbuigt en vanzelf weer terugveert in de oude vorm. “Stalen aanrijdbeveiliging keert nooit meer terug in de oude vorm. Dat betekent dat het staal moet worden teruggebogen, uitgedeukt of vervangen. Dat kost tijd en geld. Kunststof is weliswaar duurder dan staal, maar die extra kosten zijn in verreweg de meeste gevallen snel weer terugverdiend. Dat geldt zeker voor bedrijven met veel intern transport”, vertelt Arne Scheffer, directeur van Boplan Nederland.
Geen vloerschade meer
Wie kiest voor aanrijdbeveiliging van kunststof, hoeft bovendien niet langer te vrezen voor schade aan de vloer. “Als een heftruck tegen een stalen paal aanrijdt, wordt meteen een grote kracht uitgeoefend op de fixatie in de vloer. Dat kan betekenen dat de verankering uit de vloer wordt gereden. Met als gevolg dat ook de vloer moet worden gerepareerd”, vertelt Scheffer.
Boplan heeft de producten zo ontwikkeld dat de impact wordt opgevangen zonder dat er krachten ontstaan op de vloerplaat. “Ons product is dusdanig opgebouwd dat op elke plek de impact wordt geabsorbeerd. Dat komt door de flexibiliteit van het kunststof, maar ook door het industriële foam dat we in alle producten gebruiken. Alle producten zijn getest en gekeurd door een onafhankelijk instituut, zodat we exact weten welk product bestand is tegen welke impact”, legt Scheffer uit.
Bestand tegen maximale impact
Niet elke kunststof aanrijdbeveiliging is bestand tegen elke aanrijding. Boplan adviseert om eerst een grondige analyse van het proces op de werkvloer te maken. Welke voertuigen rijden er rond? Hoe snel rijden ze? Welk gewicht dragen ze op de vorken? En wat is de hoek van de eventuele impact die plaatsvindt? “Meestal is dat een hoek van 90 graden”, weet Scheffer. “Op basis van de antwoorden op deze vragen kunnen we berekenen hoe groot de impact is op de aanrijdbeveiliging.”
Die impact wordt uitgedrukt in kilojoule, een eenheid voor energie. “Wij zorgen ervoor dat de aanrijdbeveiliging altijd bestand is tegen de maximale impact die op de locatie van de klant kan plaatsvinden. “Op basis van onze analyse maken wij een gedetailleerd plan. Waar is welke vorm van aanrijdbeveiliging nodig? En wat moet het absorptievermogen zijn?“
Juiste materiaal in juiste kleur
Een ander aandachtspunt bij de keuze van kunststof aanrijdbeveiliging is het gebruikte materiaal. Bij gebruik van polyetheen (PE) kunnen na verloop van tijd scheuren ontstaan als het materiaal steeds op dezelfde plek doorbuigt. Beter is polypropeen (PP), dat ook na honderden doorbuigingen nog geen spoortje van slijtage laat zien. “Een ander aandachtspunt is de kleur. Is het kunststof volledig gekleurd of alleen aan de buitenkant? In dat laatste geval komt de onderliggende kleur tevoorschijn bij een aan aanrijding . Dat leidt tot zichtbare schade. Bovendien blijft bij volledig gekleurd kunststof - of dat nu geel, rood of zwart is - ook op lange termijn de signaalkleur behouden.”
Ondanks alle voordelen boven staal verdient het aanbeveling om de kunststof beveiliging regelmatig te inspecteren, met name de verankeringen. Scheffer: “Met een goed ontwerp is de kans op schade aan de voetplaat en de vloer minimaal, maar na enkele tientallen aanrijdingen kunnen de bouten los komen. Daarom komen we het liefst één of twee keer per jaar langs om onder meer de bouten te controleren en eventueel weer vast te draaien.”
Overtuigd van de voordelen
Scheffer verwacht niet dat stalen aanrijdbeveiliging volledig zal verdwijnen. “De grote distributiecentra met veel intern transportverkeer, denk aan de dc’s van supermarktketens, zijn inmiddels allemaal overtuigd van de voordelen van kunststof. Maar er zijn ook duizenden kleine bedrijven waar maar een paar keer per dag iemand op een heftruck klimt. Ook daar draagt kunststof bij aan een veiligere werkomgeving, maar de investering daarin wordt misschien wat minder snel terugverdiend.”