• Geplaatst op: 20 augustus 2015
  • Auteur: Tom van BLOM
  • Categorie: nieuws

Hoe verbetert instructeur Bart Denissen de intern transportwereld?

“Ik vind dat je als trainer niet alles moet voorkauwen”
 

In 2008 kwam instructeur Bart Denissen terecht bij BLOM opleidingen. Met een achtergrond als sportinstructeur was intern transport compleet nieuw voor hem. Het deerde niet; Bart is boven alles trainer, of hij nu sporttrainer is of instructeur voor heftruckopleidingen. “Trainen en lesgeven boeit me enorm. Ik vind het leuk om mensen iets te leren en ze te trainen”, vertelt Bart. Dit betekent echter niet dat hij weinig kennis heeft van trucks. “Ik vind dat je alles wel goed moet kennen, voordat je een cursus gaat geven”. Met die drijfveer verdiepte Bart zich in de wereld van heftrucks en reachtrucks. Sinds kort geeft hij ook de hoogwerker cursus. In zijn vrije tijd traint hij een vrouwen voetbalelftal. Een kennismaking met onze instructeur Bart Denissen!

“Ik ben een trainer die vindt dat als mensen mij iets vragen, ik daar een antwoord op moet hebben. Ik vind het vervelend als cursisten voor me zitten en vragen stellen die ik niet kan beantwoorden. Dat vind ik wel een kwalijke zaak. Dan sta je eigenlijk al met 1-0 achter”. Het komt zelden voor dat Bart geen antwoord heeft op een vraag, maar als dit zo is geeft hij het eerlijk toe. “Dan ga ik even overleggen en geef ik aan dat ik er later op terug kom. Ik wil het dan zelf ook weten, want dat vind ik boeiend.”
 

Een ontspannen sfeer creëren

Een voetbalelftal trainen is voor Bart niet heel anders dan het trainen van heftruckchauffeurs. Bart: “Er is vaak een rode draad qua didactische werkvormen. Een verschil is wel dat je als voetbaltrainer vaak 3 tot 4 jaar hetzelfde elftal traint. Dan probeer je als trainer een goede klik met de groep te krijgen. Bij een heftruckcursus probeer ik juist een ontspannen sfeer te creëren, zodat de cursisten met plezier de opleiding volgen".
 

voetbal-heftruck


De cursist met het antwoord laten komen

Bart past didactische werkvormen toe tijdens zijn trainingen. “Ik vind dat je als trainer niet alles voor moet kauwen. Ik laat de cursisten heel vaak zelf nadenken. Ik stel heel veel vragen en ik laat de cursisten met het antwoord komen. Als er iets niet goed gaat, zet ik de cursus even stop. Ik zeg dan: ‘Kijk eens, wat gaat er nu fout? Wat kun je beter doen?’. Uiteindelijk laat ik de cursist het antwoord geven. Dat komt vaak veel ontspannender en prettiger over qua lesgeven. Het antwoord blijft beter hangen, omdat je ze laat nadenken.”
 

“Soms laat ik ook weleens bewust dingen fout gaan”
 

Bart laat ook weleens bewust dingen fout gaan tijdens de training. “Ik heb liever dat het bij ons op de cursus fout gaat met lege pallets, dan dat het op de werkvloer misgaat waar ze toch behoorlijke schade kunnen aanrichten. Dan vraag ik door over wat er fout gaat en hoe dat komt. Ik vind dat de cursist wel moet weten wat er fout kan gaan.”

Dat cursisten fouten maken tijdens de training vindt hij geen probleem. “Ik zeg wel eens ‘goed is goed en niet goed is ook nieuw’. Daarmee bedoelt hij dat het niet erg is om fouten te maken als je nieuwe dingen moet leren. “Daar leer je juist van”, licht hij toe.
 

De groep aftasten
 

cursus-heftruckBart is een rustige en eerlijke trainer. “Het is altijd afwachten wie je in de groep hebt zitten. Dat maakt het heel erg leuk. Je hebt zoveel verschillende karakters en je hoort zoveel verschillende nieuwe dingen. Dat is ook wat het lesgeven met heftrucks enorm interessant maakt.” Bart vindt dat je als trainer de cursisten als gelijkwaardig moet behandelen. “Ik vind niet dat je daarin onderscheid moet maken, ondanks dat je te maken hebt met verschillende niveaus in de cursus. De een heeft meer aandacht nodig dan de ander. Het is altijd een beetje aftasten hoe de groep in elkaar zit, maar dat maakt het uiteindelijk ook wel heel interessant.”

Rustig onder alle omstandigheden

Dat Bart een rustige trainer is, blijkt wel uit enkele vragen van cursisten. “Cursisten vragen wel eens hoe ik onder bepaalde situaties zo rustig kan blijven. Dat is dan ook een stukje ervaring die je hebt. Je weet een beetje wat er gebeurt en hoe je dat op kunt lossen. Als iets fout gaat en je staat als instructeur geheel gestrest aan de kant, dan slaat het over op de groep en dat is niet goed."
 

Eerlijkheid

Eerlijkheid vindt Bart een belangrijke eigenschap van een trainer. “Je moet geen dingen vertellen die je niet waar kunt maken. Ik vind dat je eerlijk moet zijn ten opzichte van je cursisten/spelers of wat dan ook. Er zijn wel eens voetbaltrainers die het niet zeggen als ze iets niet weten. Dan komen ze met een heel lulverhaal. Ik vind dat je dat niet kunt maken, bovendien prikt iemand daar vroeg of laat wel doorheen”.
 

“Je moet als trainer geen dingen vertellen die je niet waar kunt maken”
 


Niet iedereen kan tegen kritiek

Bart past zijn stijl van les geven aan, aan de personen die hij les geeft. “Soms is het heel belangrijk om iets voor een grote groep te vertellen en sommige dingen kun je beter 1 op 1 doen. Het zit ook een beetje in het karakter van de persoon die je voor je hebt zitten, want niet iedereen kan tegen kritiek in een groep al is het opbouwend. Ze worden dan zenuwachtig en vinden het niet altijd even prettig. Anderen kunnen kritiek juist wel heel goed hebben.”
 

Veel plezier, veel gedaan, veel geleerd

heftruck-opleiding-VenloDat zijn voor de Bart de drie voorwaarden waaraan een training moet voldoen. “Het belangrijkste vind ik dat mensen met een goed gevoel de deur uitlopen. Niet dat ze veel plezier hebben gehad en achteraf denken: ‘Wat heb ik eigenlijk geleerd?’. Ik vind dat je een mix van plezier maken en leren moet toepassen. Doordat je ook ruimte over laat voor plezier, breekt vaak ook het ijs. Op het moment dat ze gaan rijden zijn ze veel ontspannender en rijden ze met vertrouwen rond in plaats van dat ze zenuwachtig zijn.”
 

“Door ruimte over te laten voor plezier, zie je dat ze veel ontspannender gaan rijden”
 

Het heftruckcertificaat ontvang je bij Bart niet zomaar. “Zoals onze collega Herman Fontijn terecht zegt: een heftruckcertificaat krijg je niet, maar moet je verdienen. Daar sta ik voor 100% achter. Aan het einde van de dag moet de cursist het allemaal goed doen op het examen. Daar wordt hij op beoordeeld. Pas als dat goed is, ontvangen ze het certificaat.”
 

Cursisten weerzien

Sommige cursisten ziet Bart na 5 jaar weer terug op een herhalingscursus. “Dat is super leuk om mee te maken. Ik ken er maar heel weinig bij naam, maar gezichten herken ik wel. Je hoort dan hoe het met ze gaat en wat ze in de afgelopen jaren hebben gedaan. Je hoort wel eens dat het in de praktijk heel anders gaat dan hoe ze het bij ons doen. In de praktijk komt ook werkdruk om de hoek kijken”. Bart vindt niet dat werkdruk hoeft te leiden tot onveilig werken. “Je moet altijd je omgeving in de gaten houden. Dat is heel belangrijk.”
 

"Een goede heftruckchauffeur is bewust bekwaam"

Een goede heftruckchauffeur is volgens Bart bewust bekwaam. “Ik heb ook weleens cursisten die bepaalde handelingen onbewust doen. Als je ernaar vraagt zeggen ze: ‘Daar heb ik eigenlijk helemaal niet over nagedacht.’” Tijdens de cursus legt hij dan ook vaak de nadruk op waarom bepaalde handelingen gedaan moeten worden. “Vaak doen ze onbewuste handelingen omdat ze dat bij een ander hebben gezien. Ik vind het belangrijk om te vertellen waarom ze doen wat ze doen. Dus dat je bewust bekwaam omgaat met de heftruck.”
 

"Ik vind het belangrijk om te vertellen waarom ze doen wat ze doen"


Hij benadrukt dat het belangrijk is dat wanneer je iets niet weet je daar om moet vragen. “Vraag er gewoon om. Een vraag is geen schande, denk ik altijd maar. Sommigen zeggen wel dat als je vragen stelt, je onzeker overkomt, maar het antwoord kan duidelijkheid verschaffen.”
 

Reacties na afloop van de training

De reacties die Bart na afloop krijgt, zijn vaak positief. Vol trots laat hij zien wat een cursist laatst over hem schreef. “Dat is toch waar je het voor doet, mensen iets bij brengen”, vertelt hij met een grote glimlach.

“Super goede cursus gehad! Bart kwam op mij over als een zeer kundige leraar. De lessen waren gezellig, goed georganiseerd en door het directe contact met Bart ook zeer leerzaam. Bart weet door praktijkvoorbeelden iedereen te boeien en daardoor heerste er dan ook een zeer goede sfeer. Dit is een van de weinige opleidingen waar ik het jammer van vond dat ik ermee klaar was. Zou het zo weer gaan doen. Aanrader voor iedereen die goed wil leren omgaan met een hef/reachtruck. 10/10!”
 

Erkenning

Bart hoopt zijn cursisten over 5 jaar weer te zien in de herhalingscursus. “Niet in een krantenartikel, zoals ook Herman zegt. Je weet natuurlijk nooit waar je ze straks tegenkomt. Ik zie ze bijvoorbeeld wel eens bij de Praxis. De cursisten die ik heb les hebben gegeven staan dan achter de balie. Als je goed je best hebt gedaan komen ze naar je toe om een hand te geven. Dat is een erkenning die je krijgt!” aldus Bart. 
 

Tip! Lees ook interviews met andere instructeurs:
Instructeur Herman Fontijn
Instructrice Yvonne Schmidt

Plaats bericht


Naar top