• Geplaatst op: 28 juli 2015
  • Auteur: Tom van BLOM
  • Categorie: nieuws

Hoe verbetert & verheft instructeur Herman Fontijn de intern transportwereld?

"Een heftruckcertificaat maakt nog geen heftruckchauffeur"
 

Zijn carrière begon bij de Koninklijke Marine. Vervolgens kwam hij terecht bij een bureau voor ruimtelijke ordening en daarna werkte hij ook nog bij een reclamebureau. Herman Fontijn kwam door puur toeval bij BLOM opleidingen terecht. Een kennismaking met onze doorgewinterde instructeur, Herman Fontijn!
 

“Laatst had ik iemand bij een training die zei ‘Ik ben maar heftruckchauffeur’. Je bent niet máár heftruckchauffeur. Als de heftruckchauffeurs met z’n allen de kont in de krib gooien, komt er geen vrachtwagen meer het laaddok af.”


Zo groen als gras

Instructeur zijn betekent voor Herman dat je op theoretische en praktische wijze kunt uitleggen waarom je iets zo wilt hebben. Waarom moet je op die manier rijden? Waarom willen wij dat je op die manier gaat rijden? Een heftruckcursus geven was voor Herman vrij nieuw toen hij hier in 2000 begon. “Ik was zo groen als gras. Technisch wist ik wel een hele hoop, maar bij de eerste groepen zaten jongens die gewoon heel veel ervaring hadden”.
Als Herman er even niet uit kwam dan belde hij met zijn inmiddels gepensioneerde collega Geert Rasing. “Dan zei ik: ‘Geert, ik kom er niet meer uit’. Ik zei dan ook tegen de cursisten ‘ik weet het even niet. Ik ga even bellen en dan hoor je het straks van mij.’”
Inmiddels heeft Herman heel wat jaren ervaring opgebouwd. “Eigenlijk zijn er geen dingen meer die nog nieuw voor me zijn. Door je ogen open te houden, beter te kijken en te luisteren leer je veel en doe je veel ervaring op.”
 

Alles uit de cursisten halen wat er in zit

instructie-reachtruckHerman’s manier van verbeteren en verheffen betekent alles eruit halen wat er in zit en kijken hoever je kunt gaan met de cursisten. “De groepen zijn altijd heel divers. Van niet geschoold tot universitair geschoolde jongens. Hierdoor word ik iedere dag nog steeds een beetje getriggerd; wat heb ik zitten? Wat kunnen ze? Dat is heel erg leuk!”. 

Hoe Herman ‘alles eruit halen’ precies aanpakt hangt af van de groep. “De manier waarop varieert heel erg. Dat kan zijn door een spelletje, maar ook door vragen te stellen en eens kijken wat daar uit komt. Soms zijn ze heel afwachtend of heel gesloten; dat ze denken: ‘Laten we eerst maar eens gaan kijken wat er allemaal gaat gebeuren’. Maar over het algemeen zit er altijd wel iemand in de groep die praat,” vertelt Herman.
Hij legt uit dat ie niet altijd als instructeur optreedt, maar ook als gelijke. “Als je dat doet, merk je dat mensen ook eerder gaan praten. Het klinkt misschien heel raar, maar ik krijg altijd heel veel problemen over me heen. Niet over het heftruck rijden, maar ook over privé zaken”, biecht Herman op.
 

Met de groep een antwoord vinden

De vragen die Herman krijgt tijdens de training gaan vaak over veiligheid. “Ze vragen dan: ‘Herman, hoe zou je dat oplossen?’ en ik heb dan ook niet altijd een kant-en-klaar antwoord. De bedrijfssector waarvoor we werken is natuurlijk zo divers en dan is het best lastig om naar een kant en-klaar antwoord op te geven. Meestal probeer ik dan in samenwerking met de hele groep daar een antwoord voor te vinden. Dat vind ik het leukste”, vertelt hij trots. 
 

veiligheid-heftruck


Het certificaat verdienen

Het papiertje krijg je dan ook niet ‘zomaar’, vertelt Herman. “Tijdens het examen moet je bewijzen dat je het kunt. Als je het niet kunt, val je door de mand en kom je maar een keer terug. Bij ons moet je hem verdienen. Ik zeg altijd: ‘Het enige wat je bij ons krijgt is de koffie en de thee en het certificaat moet je verdienen. Je krijgt hem pas als je hem verdiend hebt en niet eerder. Als je dat doet, dan ga je denk ik ook meer waarde hechten aan het certificaat.”
 

“Ik zeg altijd het enige wat je bij ons krijgt is de koffie en de thee en het certificaat moet je verdienen”

 

Een heftruckcertificaat hebben, maakt je nog geen heftruckchauffeur

Herman is stellig als hij zegt dat wanneer iemand geslaagd is, hij nog geen heftruckchauffeur is. “Wat wij hebben gedaan tijdens de cursus, is een basis leggen. Het is net als met je autorijbewijs; je leert pas rijden als je het vaak doet. Ze hebben bij ons voldaan aan de regels die worden gesteld en die liggen best hoog op het gebied van veiligheid.”
Herman merkt op dat werkgevers hier vaak anders naar kijken. “Vaak is het van ‘oh, jij hebt een heftruckcertificaat? Dat is heel mooi! dan kunnen we je daar en daar inzetten’. Ze krijgen dan een job waarbij ze veel en hard moeten rijden. Dat kunnen ze dan vaak nog niet”, licht hij toe. 
 

zeecontainer-CCVZo af en toe komt er wel eens iemand op de cursus die minder geschikt is om een heftruck te besturen. Herman: “Dat zie je meestal wel op de training. Je probeert ten alle tijden iemand te laten slagen. Iedereen doet examen, daar hebben we een bepaalde maatstaaf voor en over het algemeen is die maatstaaf bij ons best streng. Maar als ik iemand letterlijk en figuurlijk voorbij zie kruipen, dan heb ik wel zoiets van…” hij zucht en vervolgt zijn verhaal. “Ik heb laatst tegen een cursist gezegd dat ik denk dat ie niet iemand is voor in een productiebedrijf, maar meer voor een klein magazijn waar niet zoveel werkdruk ligt. Hij kon het wel, maar het was niet super.”

 

Nog steeds teveel ongelukken

Herman vindt dat er nog steeds teveel ongelukken plaatsvinden met heftrucks. “Het neemt niet af, ondanks dat mensen bij ons heel goed opgeleid worden, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Het is natuurlijk ook heel dubbel. Wij leveren mensen af op het gebied van veiligheid. Ze moeten op een veilige manier met een transportwerktuig kunnen rijden en een werkgever wil dat ze zo snel mogelijk rijden. Dat is natuurlijk heel dubbel voor een werknemer. Ze willen het wel veilig doen, maar er moeten ook ik weet niet hoeveel pallets verzet worden. Dat is heel lastig. Zij zitten altijd een beetje in een tweestrijd.”
 

"Werknemers willen het wel veilig doen, maar er moeten ook ik weet niet hoeveel pallets verzet worden. Dat is heel lastig. Ze zitten altijd een beetje in een tweestrijd."
 

Herman probeert het verhaal dan om te draaien. “Ik zeg dan ‘Jongens, wat gebeurt er op het moment dat het écht fout gaat?’. Het is ook een stukje bewustwording. Mensen een beetje confronteren met ‘stel nou dat…’. Ik haal in mijn presentaties ook naar voren dat er dodelijke ongevallen zijn gebeurd waar heftrucks gekanteld zijn en chauffeurs aan de verkeerde kant zijn uitgestapt. Bewustwording is belangrijk.”
 

Heftruckchauffeur is een vak

Herman sluit de training af met de boodschap: “ik hoop  jullie over vijf jaar weer terug te zien voor een herhalingstraining, maar kom niet terug als een krantenartikel want ongevallen met intern transport lopen meestal niet goed af," aldus Herman. 

 

Tip: lees ook interview met onze instructrice Yvonne Schmidt

Plaats bericht


Naar top