Doorzaam is het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor de uitzendbranche. Elk jaar helpt het fonds zo’n 15.000 uitzendkrachten met het verbeteren van hun vaardigheden, onder meer door scholingsvouchers te verstrekken. Daardoor kunnen ze veiliger, gezonder en met meer plezier invulling geven aan hun werk. Directeur Chantal Huinder van Doorzaam: “Wij bieden uitzendkrachten zicht op een duurzame loopbaan.
Doorzaam ontwikkelt zelf geen opleidingen, maar stelt daarvoor budgetten beschikbaar. Bijvoorbeeld in de vorm van scholingsvouchers. Een Scholingsvoucher is een bijdrage van € 500 in opleidingskosten, waar elke uitzendkracht recht op heeft. In 2024 heeft Doorzaam meer dan 9000 van deze vouchers uitgedeeld.
“Een voucher is een tegemoetkoming, bedoeld om het volgen van een opleiding aantrekkelijker te maken”, zegt Chantal Huinder, directeur van Doorzaam. “Een groot deel van de uitzendkrachten is praktisch geschoold of ongeschoold. Door hen zelf de opleiding te laten kiezen die ze leuk vinden, kunnen we ze hopelijk weer aanzetten tot leren.”
Meer zelfvertrouwen
Het effect van een opleiding mag niet onderschat worden. Maar liefst 47% van de uitzendkrachten die een Scholingsvoucher heeft ingezet, gaat daarna met meer zelfvertrouwen aan de slag blijkt uit onderzoek door Doorzaam. En voor 43% is de gevolgde opleiding een stimulans om verder te leren. “Daarmee brengen we een soort vliegwiel op gang, waarbij uitzendkrachten ertoe worden verleid om meer in zichzelf te investeren en zichzelf verder te ontwikkelen”, weet Huinder.
Ook als ze daarna tijdens hun werk een training moeten volgen, is dat opeens niet meer zo’n probleem. “Dat is wat we nog steeds vaak horen: dat uitzendkrachten afhaken of zich ziek melden als ze worden verplicht om een training te volgen. Vaak vinden ze het gewoon hartstikke spannend. Als ze dan al eens een opleiding hebben gevolgd, is de drempel niet meer zo hoog.”
Dialoog met uitzendbureaus
Doorzaam is opgezet door de sociale partners in de uitzendbranche. Vijf van de tien bestuursleden zijn afkomstig van de vakbonden waarin de werknemers verenigd zijn. Viif bestuursleden zijn afgevaardigden van de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) en de Nederlandse Bond van Bemiddelings- en Uitzendondernemingen (NBBU). Uitzendorganisaties zijn vanwege de cao verplicht om gelden af te dragen, waaruit onder andere Doorzaam wordt gefinancierd.
Naast de vergoedingen die Doorzaam biedt, krijgen de uitzendbureaus hun afdracht ‘terug’ in de vorm van kennis, bijvoorbeeld via gesprekstrainingen of themadagen over veiligheid. “We gaan graag de dialoog aan met uitzendorganisaties, ook om langs die weg onder de aandacht van de uitzendkrachten te komen”, verklaart Huinder. “Via die weg bereiken we de meeste uitzendkrachten. Maar uitzendkrachten die de weg naar ons niet via hun uitzendorganisatie weten te vinden, kunnen ook rechtstreeks bij ons een Scholingsvoucher aanvragen.
Nederlands Taalbudget
In de gesprekken met uitzendbureaus is het belang van taalonderwijs ter sprake gekomen. Ook uit cijfers van de Arbeidsinspectie blijkt dat uitzendkrachten vaker dan gemiddeld betrokken zijn bij een ongeval. Veelal gaat het om uitzendkrachten die de Nederlandse taal niet (goed) machtig zijn. “Daarom zijn we zo’n drie jaar geleden begonnen met het Nederlands Taalbudget. Daaruit stellen wij € 1500 per uitzendkracht beschikbaar voor taalonderwijs dat gekoppeld is aan veiligheid op de werkvloer.”
Arbeidsmigranten, maar ook andere uitzendkrachten met een taalachterstand zoals laaggeletterden of vluchtelingen, kunnen de taaltraining individueel of in groepsverband volgen. In 2024 zijn er 2306 trajecten gevolgd. “De groep arbeidsmigranten is groot”, weet Huinder. “Op dit moment is naar schatting een derde van de uitzendkrachten uit het buitenland afkomstig. Om hen te bereiken, passen we ook onze eigen dienstverlening steeds meer op die groep aan.”
Arbochecklist
Veiligheid is sowieso een belangrijk thema voor Doorzaam. Zo biedt het fonds een Arbochecklist in verschillende talen voor alle branches aan. Het bedrijf dat uitzendkrachten inleent, kan deze checklist op verzoek van het uitzendbureau of de uitzendkracht invullen. De antwoorden geven inzicht in de veiligheids- en gezondheidsrisico’s van het bedrijf en in de genomen maatregelen. Ook wordt aan de hand van de checklist duidelijk wie toezicht houdt op veilig en gezond werken en wie eventuele vragen van uitzendkrachten kan beantwoorden. “Eigenlijk is het een verkorte risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E), uitgelegd op een manier die ook de uitzendkracht begrijpt.”
Huinder erkent dat er misstanden met arbeidsmigranten zijn, zoals de feiten en cijfers van de Arbeidsinspectie aantonen. “Maar er zijn ook heel veel uitzendbureaus die het gewoon goed doen en die wel zorgen voor goede huisvesting en een veilige werkomgeving. Via onze website proberen we een platform te bieden voor elke uitzendkracht. Wij doen ons best om diegenen te bereiken die ons het meest nodig hebben.”
Naar nul ongevallen
De Arbeidsinspectie constateert dat uitzendkrachten soms minder training of instructie krijgen dan vaste medewerkers. “Daar blijven we aandacht voor vragen”, stelt Huinder, die benadrukt dat het inlenende bedrijf uiteindelijk verantwoordelijk is voor de veiligheid van de uitzendkrachten. “Het is aan het uitzendbureau het inlenende bedrijf daarover te bevragen en de uitzendkracht goed te informeren. Dat is soms best een uitdaging. Om hen daarbij te helpen hebben we dus die Arbochecklists ontwikkeld, en ook een game rondom veiligheid.”
Huinder: “Ook wij als uitzendbranche zien het aantal ongevallen het liefst dalen tot nul. In ieder geval willen we voorkomen dat uitzendkrachten nog langer een hoger risico lopen dan andere medewerkers. Daarom blijven we actief zoeken naar nieuwe manieren om bewustzijn en veiligheid bij uitzendkrachten te versterken, zodat risico’s zoveel mogelijk worden beperkt.”
