BLOM opleidingen is in Schiedam gestart met een test van het veiligheidsdetectiesysteem van Aber. Deelnemers aan de heftruckopleiding ontvangen automatisch een waarschuwing met licht- en geluidssignalen als ze met hun heftruck te dicht in de buurt van de heftruckinstructeur komen. Als dat nodig is, kan het systeem zelfs ingrijpen op de besturing en de rijsnelheid verlagen. De samenwerking met Aber stelt deelnemers in de gelegenheid om zelf de voordelen van deze innovatieve technologie te ervaren, terwijl BLOM hiermee de kwaliteit en veiligheid van de heftruckopleidingen verder vergroot.
Het veiligheidsdetectiesysteem van Aber bestaat uit ‘beacons’ (bakens in het Nederlands) die eenvoudig in de cabine van alle heftrucks kunnen worden bevestigd. Elke beacon stuurt continu een draadloos signaal uit dat 30 meter ver reikt. Daardoor is het apparaat in staat om de positie van alle andere beacons - en dus van de heftrucks waaraan ze bevestigd zijn - in een straal van 30 meter te detecteren. Als twee heftrucks elkaar te dicht naderen, geven de beacons een licht- en/of geluidssignaal en wordt de snelheid automatisch verlaagd.
Behalve andere heftrucks vormen ook voetgangers een potentieel gevaar. Daarom kan het systeem worden uitgebreid met draagbare veiligheidstags voor voetgangers die op dezelfde manier werken als de beacons. Als een heftruck en voetganger elkaar te dicht naderen, ontvangt niet alleen de bestuurder maar ook de voetganger waarschuwingssignalen. Voor extra veiligheid levert Aber slimme camera’s die met hulp van artificiële intelligentie (AI) voetgangers herkennen die zich bijvoorbeeld in de dode hoek van de heftruck bevinden.

Praktijktest in Schiedam
Op dit moment heeft BLOM opleidingen één Still-heftruck op de opleidingslocatie in Schiedam voorzien van een beacon en een AI-camera. “Het is onze missie als belangrijkste heftruckopleider van Nederland om het aantal heftruckongevallen in Nederland tot nul te reduceren. Behalve onze opleidingen kunnen ook nieuwe technologieën zoals dit veiligheidsdetectiesysteem daaraan een cruciale bijdrage leveren. Hier kunnen onze deelnemers zelf ervaren hoe het systeem werkt en wat het effect op de veiligheid is”, vertelt opleidingscoördinator Marcel Hupkens van BLOM.
Als het praktijkonderdeel van de heftruckopleiding start, is ook de instructeur beveiligd. Hij draagt een voetgangerstag aan een keycord om zijn nek of als een horloge om zijn pols. “Hij is de enige die tijdens de opleiding door de hal rondloopt. De voetgangstag helpt hem om zijn werk veilig te kunnen uitvoeren”, legt Hupkens uit. “Als de heftruck binnen vijf meter van de instructeur komt, wordt de rijsnelheid automatisch gehalveerd. De bestuurder merkt het dus meteen als het veiligheidsdetectiesysteem in actie moet komen.”
Zelf veiligheidsmarges instellen
Het veiligheidsdetectiesysteem stelt beheerders via een online dashboard zelf in de gelegenheid om de veiligheidsmarges in te stellen. Zo is het mogelijk om de bestuurder eerst een lichtsignaal te geven als een andere heftruck tot op 20 of 15 meter is genaderd. Bij 10 meter kan een geluidssignaal worden gegeven, terwijl de beacon bij 5 meter ingrijpt op de aandrijving en de snelheid reduceert tot bijvoorbeeld 3 of 4 kilometer per uur. “Dankzij het gebruik van ultra-wideband-technologie kan de positie van elke beacon met een nauwkeurigheid van 10 tot 15 centimeter worden bepaald”, zegt Matthijs Kram, operations manager bij Aber Solutions.
In principe is het mogelijk om meerdere AI-camera’s op één heftruck te monteren. De Still-truck van BLOM beschikt alleen over een camera aan de achterzijde. Die is gekoppeld aan de beacon, zodat de bestuurder wordt gewaarschuwd met licht- en geluidssignalen als een voetganger achterlangs loopt. “Alleen als de truck in zijn achteruit staat, wordt de snelheid verlaagd totdat de truck nog maar stapvoets rijdt”, stelt Kram. “De beperking van de camera is dat die alleen voetgangers detecteert die zich in het blikveld van de camera bevinden. De voetgangerstag wordt ook gedetecteerd als de voetganger schuilgaat achter stellingen of pallets.”
Eerste ervaringen zijn positief
Dat BLOM Schiedam heeft gekozen als testlocatie, heeft een reden. “Wij beschikken in Nederland over 25 opleidingslocaties. Daarvan is Schiedam één van de drukste”, stelt Hupkens. “We hebben dit veiligheidsdetectiesysteem nu enkele maanden in gebruik. Afhankelijk van de ervaringen besluiten we of we meer trucks en meer opleidingslocaties op deze manier willen beveiligen. De eerste geluiden zijn in ieder geval positief. Iedereen wil de technologie graag uitproberen.”
BLOM benadrukt dat heftruckbestuurders zelf moeten blijven opletten. Daar worden ze nog steeds op beoordeeld, ook als ze op de heftruck met de beacon rijden. “Het veiligheidsdetectiesysteem is niet meer dan een extra hulpmiddel”, stelt Hupkens. “De licht- en geluidssignalen zijn voor de bestuurder niet meer dan een extra trigger om op momenten van gevaar de juiste acties uit te voeren. Het systeem wijst hem erop dat hij in de buurt van voetgangers zijn snelheid moet aanpassen. En als dat nodig is, moet hij nog steeds zelf op de rem trappen om de truck helemaal tot stilstand te brengen.”
Met AI naar een hogere kwaliteit
De samenwerking met Aber past in het streven van BLOM om door voortdurende innovatie de kwaliteit van heftruckopleidingen te verbeteren. Een voorbeeld daarvan is het volledig gedigitaliseerde en geautomatiseerde theorie-examen. Maarten Dullaert, manager commercie van BLOM opleidingen: “Met de inzet van het veiligheidsdetectiesysteem inclusief AI-camera’s van Aber beginnen we aan een onderzoek naar de mogelijkheden om ook de kwaliteit van het praktijkgedeelte te verbeteren. Het toekomstvisie is een praktijkexamen waarbij we AI inzetten om de kandidaten net als bij het theorie-examen volledig neutraal en onafhankelijk te beoordelen.”
Over de Auteur
Maarten Dullaert
Maarten heeft een focus op gedegen opleidingen en streeft ernaar om zelfvertrouwen en vakbekwaamheid in de sector te vergroten. Hij gelooft sterk in ‘Learning by Doing’ en werkt samen met uitzendbureaus, (leer)platformen en opleiders om praktische kennis over te dragen en de veiligheid op de werkvloer te verbeteren.
