Vandaag heeft de InspectieSZW een nieuwsbericht geplaatst over de Arbeidsomstandigheden Transport en Logistiek. Werkgevers hebben risico’s niet altijd in beeld en ze nemen niet altijd afdoende maatregelen om deze risico’s te beperken of te beheersen. Vooral kleinere bedrijven schieten tekort in het naleven van de arbowetgeving. Het grootste risico is het aanrijd -en valgevaar.
Bij de helft van de inspecties moest de InspectieSZW in verband met een overtreding handhavend optreden: meestal met een waarschuwing of een eis tot naleving. Een veelvoorkomende overtreding was het ontbreken of niet actueel zijn van een risico-inventarisatie en -evaluatie.
Transport en logistiek
Het aantal slachtoffers van arbeidsongevallen in de deelsectoren wegvervoer en distributie vertoont een licht dalende trend: 193 in 2010, 172 in 2011, 164 in 2012. De belangrijkste risico’s zijn hier aanrijd- en valgevaar. Bij een aanzienlijk deel van dit soort ongevallen is een heftruck betrokken. Zowel voor het veilig werken met ‘gegaste’ containers als voor het voorkómen van inpandige uitstoot van dieseluitlaatgassen wijzen de resultaten van de inspecties op een verbetering van de naleving. Voor het risico agressie en geweld bleek in deze deelsectoren dat een groot deel van de bedrijven dit niet goed in beeld heeft en geen of onvoldoende maatregelen heeft genomen om het te beheersen.
Opvallend is verder dat in de leeftijd van 30 tot en met 49 jaar het grootste percentage slachtoffers vallen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met routinematig werken en het verkeerd inschatten van risicovolle situaties. De opfris of herhaal trainingen voor de bestuurders van een heftruck blijven daarom zinvol.
De volledige rapportage vind je hier
Bron: InspectieSZW