• Geplaatst op: 28 april 2016
  • Auteur: TOM van BLOM
  • Categorie: bedrijven

Zien en gezien worden in het magazijn

Voetgangers vormen één van de grootste irritaties van heftruckchauffeurs. Ze lopen overal en duiken steeds weer onverwachts op. “Je schrikt je een ongeluk”, antwoordde één van de elfhonderd heftruckchauffeurs die door BLOM opleidingen is ondervraagd. Voetgangers kunnen zelf het nodige doen om aanrijdingen met voetgangers te voorkomen.

Dat heftruckchauffeurs schrikken van voetgangers, is logisch gezien de top 10 van heftruckongevallen. Al jarenlang staan aanrijdingen met voetgangers bovenaan. De neiging bestaat om de schuld van die aanrijdingen neer te leggen bij de heftruckchauffeurs, die toch al het imago hebben veel te hard en roekeloos te rijden. 

Dat is niet terecht. Het feit dat veel heftruckchauffeurs schrikken van voetgangers die plotseling opduiken, duidt erop dat ze lopen op plaatsen waar ze niet worden verwacht. Dat klopt met waarnemingen uit de praktijk. Ondanks de aanwezigheid van een verkeersplan inclusief paden en oversteekplaatsen, wijken veel voetgangers van de gebaande paden af en steken ze op willekeurige locaties de rijbaan over. 

Fluorescerende hesjes

veiligheidshesjes-magazijnHet minste wat bedrijven kunnen doen is de zichtbaarheid van zowel voetgangers als heftrucks vergroten. Bij voetgangers kan dat vrij simpel met fluorescerende en reflecterende veiligheidshesjes. In veel magazijnen hangen ze tegenwoordig bij de entree, maar ze lijken vooral bedoeld voor bezoekers. Jammer, want ook de eigen magazijnmedewerkers worden natuurlijk een stuk beter zichtbaar met dergelijke hesjes. Vaak lopen die rond in bedrijfskleding, die opvallend vaak bestaat uit donkere, weinig opvallende kleuren.

Voor een grotere zichtbaarheid van heftrucks is sinds enkele jaren een goed systeem op de markt. De bluespot. Dit systeem bestaat uit een lamp die bovenop de cabine is bevestigd en die bij elke achteruitrijbeweging een lichtsignaal op de vloer projecteert. Dat betekent dat ook voetgangers dankzij de gekleurde, snelbewegende lichtvlekken op de vloer kunnen zien wanneer een heftruck de hoek om komt. De kans dat een voetganger schrikt van een heftruck, is daarmee aanzienlijk afgenomen.

 

Toegangscontrole met pasjes

De zichtbaarheid vergroten kan ook met andere hulpmiddelen zoals spiegels. Hang bolspiegels op bij onoverzichtelijke kruispunten, bijvoorbeeld op plaatsen waar het zicht door magazijnstellingen wordt ontnomen. Bolle spiegels kunnen ook van grote waarde in heftrucks zijn. Ze vergroten het blikveld van de chauffeurs.

De grootste risico’s vormen voetgangers die hooguit af en toe het magazijn bezoeken en onbekend zijn met gevaren in het pand. Denk aan kantoormedewerkers die snel even met een vraag het magazijn instormen. Voorkom dat iedereen zomaar het magazijn kan inlopen, bijvoorbeeld met een toegangscontrolesysteem op basis van pasjes. Als het toch gebeurt dat mensen van buiten het magazijn willen bekijken, waarschuw dan de medewerkers van tevoren. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Gedrag van voetgangers in magazijn

Misschien nog wel belangrijker dan al deze technische of procesmatige maatregelen, is het trainen van de voetgangers zelf. Laat hen zien dat waarom het belangrijk is gebruik te maken van de aangegeven voetpaden. Overtuig hen van het nut om zich aan de afgesproken verkeersregels te houden. Zolang zij hun gedrag niet aanpassen, zullen heftruckchauffeurs altijd blijven schrikken van voetgangers.

hesjes-logistiek

Plaats bericht


Naar top