Menu
Gemiddelde beoordeling 8.9
  • Geplaatst op: 16 maart 2022
  • Auteur: TOM van BLOM
  • Categorie: bedrijven

Zes tips: zo blijf je fit als heftruckchauffeur

Wie acht uur per dag op een hef- of reachtruck zit, heeft meer kans op lichamelijke klachten, diabetes en hart- en vaatziekten. Veel hangt natuurlijk af van het materieel en de werkomgeving, maar ook chauffeurs zelf kunnen veel doen om problemen te voorkomen. Ewout Brehm van het Buro voor Fysieke Arbeid geeft zes tips.

Sommige chauffeurs klimmen slechts af en toe op een heftruck om een pallet weg te zetten. Andere brengen het overgrote deel van hun werkdag op hun truck door. Zij lopen de grootste kans op fysieke klachten, waarschuwt Ewout Brehm. Als directielid van het Buro voor Fysieke Arbeid en jurylid van de Prijs Veiligste Magazijn komt hij veel in magazijnen met hef- en reachtrucks. Hij geeft zes tips.

Tip 1: Stel je stoel goed in

Wie van een hef- of reachtruck zijn vaste werkplek maakt, doet er goed aan die werkplek zo goed mogelijk in te richten. Dat betekent allereerst de stoel goed instellen door maximaal gebruik te maken van de geboden mogelijkheden. “Denk aan de afstand tot het stuur en de bediening, maar ook aan de gewichtsinstelling die bepalend is voor de demping”, stelt Brehm. “De rugleuning moet niet te ver naar achteren staan, maar ook niet te veel rechtop. Dat steeds meer heftruckstoelen over lendensteunen, beschikken, is een positieve ontwikkeling. Die zorgen voor extra ondersteuning in de onderrug.”

New call-to-action

Tip 2: Gebruik camera’s

Brehm ziet ze steeds vaker: hef- en reachtrucks met camera’s op de lepels. Hij adviseert chauffeurs om daar zo veel mogelijk gebruik van te maken. “Om een pallet hoog weg te zetten, moeten zij met hun nek gedraaid omhoog kijken. Dat is een zware belasting voor de nekwervels. Natuurlijk zullen chauffeurs altijd nog even omhoog moeten kijken, maar met camera’s kunnen ze in ieder geval een deel van de hefbeweging via het beeldscherm in de gaten houden”, legt Brehm uit. Hij praat over een andere oplossing: het gebruik van een soort neksteun bij het omhoog kijken. “In feite is het een klein exoskelet. Ik heb er veel over gehoord, maar ben ze zelf nog niet tegengekomen in de praktijk.”

Tip 3: Zet de ook stap!

Binnen het bedrijfsleven is steeds meer aandacht voor de risico’s van zittend werk. Alleen maar zitten leidt niet alleen tot fysieke klachten, maar ook tot een verhoogde kans op diabetes en hart- en vaatziekten. De overheid heeft daarom vorig jaar een nieuwe campagne gelanceerd: Zet ook de stap! Brehm: “Die campagne is niet alleen gericht op beeldschermwerkers, maar ook op heftruckchauffeurs en vrachtwagenchauffeurs. Het doel is om het langdurig zitten even te onderbreken. Dat hoeft maar kort te zijn - elk half uur een keer van je truck afklimmen en een rondje om de truck lopen is is een goede stap om de bloedsomloop te stimuleren.”

 

Tip 4: Stap achterwaarts af

Veel hef- en reachtruckchauffeurs glijden of springen met hun gezicht naar voren van de truck. Dat kan op den duur leiden tot klachten aan bijvoorbeeld de knieën. Volgens Brehm is het beter om op dezelfde manier van de truck te klimmen als erop te klimmen. “Klim eraf met de rug naar achteren, terwijl je de beugels goed vasthoudt. Dat geldt met name bij reachtrucks, die soms een erg hoge afstap hebben. Bovendien zorgt achterwaarts afstappen voor minder slijtage aan de stoel.”

Tip 5: Werk op de juiste hoogte

Sommige heftruckchauffeurs moeten regelmatig van de truck af om goederen te verzamelen of om te stapelen. Niets is zo gemakkelijk dan de pallet even iets te heffen, zodat het werk op de juiste hoogte kan worden uitgevoerd. Daardoor hoeven chauffeurs minder te tillen en te bukken. “Als de ene pallet op de grond staat, wordt de andere meestal ook op de grond gezet. Het idee is dat van laag naar laag tillen beter is dan van laag naar hoog, maar dat klopt vaak niet. Meestal komen mensen tijdens de tilbeweging toch iets omhoog, zodat ze eigenlijk van laag naar hoog naar laag tillen. Bovendien is tillen met een rechte rug altijd nog het minst belastend.”

 

Tip 6: Eerst uitreachen, dan tillen

We een reachtruck gebruikt om goederen te verzamelen of om te stapelen, moet niet vergeten om een beetje uit te reachen. Gebeurt dat niet? Dan bevindt de pallet zich boven de steunwielen. Wie dan een doos op de pallet wil plaatsen, kan zijn voeten niet goed neerzetten en moet dus verder reiken. Brehm: “Hierdoor kost het veel meer kracht om de doos te tillen. Chauffeurs die zich bewust zijn van hun werkhouding en maatregelen nemen, lopen beduidend minder risico’s op overbelasting.”

Plaats bericht


Naar top