Menu
Gemiddelde beoordeling 8.9
  • Geplaatst op: 15 april 2020
  • Auteur: Tom van Blom
  • Categorie: bedrijven

Vijf tips: hoe moet ik problemen aankaarten bij mijn baas?

Elk bedrijf heeft zijn eigen knelpunten. Met name heftruckchauffeurs komen op veel plaatsen in het bedrijf. Zij zien vaak eerder dan anderen wat efficiënter, veiliger, prettiger, sneller of gewoon beter kan. Daarom geven wij vijf tips die helpen om knelpunten aan te kaarten en oplossingen aan te dragen. Zodat daadwerkelijk iets verandert op de vloer.

Om maar meteen één misverstand uit de weg te helpen: de meeste leidinggevenden ontvangen graag goede ideeën van medewerkers. Ze weten zelf lang niet alles en zijn blij met iedereen die met hen meedenkt. Sterker nog: als het gaat om knelpunten op de werkvloer, weten ze vaak veel minder dan hun medewerkers. Een groot deel van de dag zitten zij achter hun bureau en niet zoals jij op een hef- of magazijntruck.

Jij rijdt elke dag over dezelfde routes langs dezelfde productielijnen, magazijnstellingen en dockdeuren. Jij weet op welke locaties je extra moet opletten en op welke momenten de kans op ongevallen het grootst is. En misschien heb je in je hoofd al meerdere oplossingen voor deze knelpunten bedacht. Maar als je die nooit vertelt aan je leidinggevende, blijven die knelpunten gewoon voortbestaan. Tot het moment dat het een keer echt mis gaat.

Maar hoe doe je dat: knelpunten bespreken met je leidinggevende? Hoe zorg je ervoor dat daadwerkelijk iets aan die knelpunten gebeurt? Wij geven een paar tips.

Tip 1: Bespreek het met collega’s

Jij bent vast niet de enige die dat knelpunt heeft opgemerkt. Ga na welke collega’s vaker in die situatie terecht komen. Denk niet alleen aan collega’s die net als jij heftruckchauffeur zijn, maar ook aan andere collega’s (bijvoorbeeld orderpickers te voet) die het risico lopen om betrokken te raken bij een ongeval. Vraag of zij die situatie ook als risicovol ervaren. Vertel aan welke oplossingen jij zat te denken. Goede kans dat die collega’s hun eigen ideeën hebben. Samen komen jullie misschien tot nog betere oplossingen.

Download het gratis beoordelingsformulier

Tip 2: Trek samen op met collega’s

 Als je onder je collega’s medestanders hebt gevonden, kom dan samen in actie. Want samen sta je sterker. Overleg met de medestanders over een plan van aanpak. Natuurlijk moet iemand daarbij het voortouw nemen. En natuurlijk moet iemand het woord doen of een en ander op papier zetten. Maar het helpt als andere mensen hun naam aan het initiatief verbinden. Dat geeft vertrouwen.

Tip 3: Denk niet in problemen, maar in oplossingen

Niemand houd van problemen, maar iedereen houdt van oplossingen. Maak daarom niet alleen duidelijk wat het knelpunt is en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn, maar presenteer een plan om dat knelpunt aan te pakken. Het helpt om dat samen met collega’s te doen. Begin met een analyse van de oorzaak. Waardoor wordt het knelpunt veroorzaakt? Breng vervolgens in kaart met welke maatregelen de oorzaak kan worden weggenomen.

De maatregelen kunnen technisch van aard zijn. Een voorbeeld is de montage van een bluespot of redspot op een heftruck, zodat voetgangers die eerder zien aankomen. Maar de maatregelen kunnen ook gericht zijn op de omgeving (wegnemen van obstakels die het zicht belemmeren) of op het menselijk gedrag (medewerkers erop wijze wat ze fout doen). Het beste is misschien een combinatie van verschillende oplossingen.

Tip 4: Geef zo min mogelijk geld uit

Als een oplossing geld kost, zal de leidinggevende meteen zijn wenkbrauwen fronsen. Hij heeft maar een beperkt budget en waarschijnlijk honderd-en-één ideeën om dat uit te geven. Aanpakken van het knelpunt is dan moeilijk, moeilijk, moeilijk. Verzin dus maatregelen die niet of nauwelijks geld kosten. Als ze wel geld kosten, is het zaak om die kosten snel terug te verdienen. Wat zijn de voordelen van de oplossing? Minder schades? Minder stilstand van de operatie? Als de bespaarde kosten groter zijn dan de te maken kosten, is de maatregel nog steeds interessant.

Tip 5: Breng een positieve boodschap

Denk goed na over de wijze waarop de boodschap wordt gebracht. Geen enkele leidinggevende wil horen dat er niets van deugt op de vloer. En vaak is dat ook niet zo. Beter is om de boodschap positief te brengen. Belangrijker dan alles wat fout gaat is alles wat beter kan. Hoe kan het werk nog efficiënter, veiliger, prettiger, sneller of beter verlopen? Daar kan geen enkele leidinggevende op tegen zijn.

Lees ook:

Plaats bericht


Naar top