Als uitzendbureau investeert Randstad veel in het opleiden van talenten voor functies in de logistiek, van eendaagse heftrucktrainingen tot volledige leerwerktrajecten. Uit cijfers blijkt dat opgeleide talenten tevredener zijn over hun werk en langer behouden blijven voor het bedrijf. Jos Brueker en Natascha van der Laan van Randstad: “Als iemand gemotiveerd is, investeren we in hem of haar.”
Randstad praat liever niet over schaarste op de arbeidsmarkt. Het uitzendbureau stelt dat er in Nederland nog altijd voldoende arbeidspotentieel beschikbaar is. “Schaarste is vaak een modewoord”, stelt Jos Brueker, directeur industrie & logistiek bij Randstad. “Toen ik in de vorige eeuw in de uitzendbranche aan de slag ging, werd er al gesproken over schaarste aan technisch personeel. Dertig jaar later praten we daar nog steeds over, terwijl we al die tijd erin geslaagd zijn om het werk gedaan te krijgen.”
Operators voor bedienen van robots
Brueker krijgt bijval van Natascha van der Laan, binnen Randstad verantwoordelijk voor vakopleidingen. “Er zijn nog voldoende talenten beschikbaar voor werk in de logistiek. De vraag is wat er nodig is om die talenten richting deze sector te krijgen. Vaak is dat een goede opleiding. Daarom investeren we veel daarin. Zo hebben we meerdere statushouders opgeleid op mbo-niveau voor een baan in de logistiek.”
Als uitzendbureau is Randstad bezig om zichzelf voortdurend aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Brueker wijst op de toenemende inzet van robots en artificiële intelligentie in de logistiek. “Steeds meer bedrijven gebruiken robots om arbeidsintensieve processen te automatiseren. Daardoor groeit de behoefte aan operators die deze robots kunnen bedienen. Aan ons de taak om daarop in te spelen en te zorgen voor talenten met de vereiste kennis en vaardigheden.”
Mismatch tussen vraag en aanbod
Opleidingen helpen om de mismatch tussen vraag en aanbod weg te werken. Randstad komt veel in aanraking met mensen die graag in de logistiek willen werken, maar niet over de juiste vaardigheden beschikken. “Dan is een opleiding noodzakelijk. Die opleiding kan bestaan uit een heftrucktraining of een luchtvrachttraining, maar ook uit een compleet leerwerktraject. Als iemand gemotiveerd is, investeren we in hem of haar.”
Ook mensen die al in de sector werkzaam zijn, kunnen bijscholing krijgen. “Daarmee zorgen we ervoor dat ze zich kunnen ontwikkelen. Dat kan nodig zijn om hun huidige functie te kunnen blijven uitvoeren, maar ook om door te groeien naar een functie als teamleider of warehouse manager”, vertelt Brueker. Van der Laan: “Met grote regelmaat zitten we met onze talenten om de tafel waarin persoonlijke ontwikkeling aan bod komt. Iedereen krijgt daarvoor de ruimte.”
Aandacht voor veiligheid
In de opleidingen wordt ook expliciet aandacht besteed aan veiligheid. “Formeel gezien is het inlenende bedrijf verantwoordelijk voor leiding en toezicht op het werk. De opdrachtgever dient te controleren op naleving van procedures en zo nodig uitzendkrachten aan te spreken op hun gedrag. Maar het is wel erg gemakkelijk om de verantwoordelijkheid alleen bij de opdrachtgever te laten liggen”, zegt Brueker.
Als werkgever heeft Randstad ook een zorgplicht tegenover de talenten. “Wij hebben de plicht om risico’s in kaart te brengen en waar mogelijk te minimaliseren. Daarom vinden we het onze plicht om talenten vooraf te informeren over de omgeving waarin ze komen te werken. Ze moeten bijvoorbeeld weten welke persoonlijke beschermingsmiddelen ze moeten dragen en hoe ze het mesje voor het openen van dozen moeten gebruiken.”
Zorgzaam en alert
Uit een onderzoeksrapport van de Arbeidsinspectie blijkt dat inlenende bedrijven hun uitzendkrachten doorgaans slechter opleiden en begeleiden dan de medewerkers in vaste dienst. Dat geldt met name bij anderstalige uitzendkrachten. Uit inspecties bij 172 bedrijven blijkt dat 27 procent het uitzendbureau vooraf niet waarschuwt over de risico’s op de werkvloer.
Brueker herkent zich niet in de conclusies. “Ik vind dat onze opdrachtgevers zich terdege bewust zijn van hun rol en verantwoordelijkheid richting uitzendkrachten en zowel ons als de tijdelijke medewerkers goed informeren. Dat gebeurt in het Nederlands, Engels en steeds vaker met informatie in de eigen taal. Daarnaast denk ik dat we onderscheid kunnen maken tussen de verschillende uitzendbureaus die actief zijn in Nederland. De bij de ABU en NBBU aangesloten uitzendbureaus hebben goed werkgeverschap en goed geregeld werk hoog in het vaandel staan. Met elkaar maken we onderdeel uit van een professionele bedrijfstak met oog voor medewerkers en zijn we partner voor zowel klant als talent. Als een klant minder zorgzaam zou zijn, dan spreken wij ze er op aan.”
Drie keer zo lang verbonden
Betalen alle investeringen in opleidingen zich uit? Van der Laan antwoordt positief. “Uit eigen onderzoek blijkt dat talenten met een opleiding duidelijk tevredener zijn dan talenten zonder opleiding. Omdat we graag talenten met die 8+ beleving willen, blijven we actief bezig met persoonlijke ontwikkeling. Daar krijgen we betrokken en loyale mensen voor terug. Talenten met een opleiding blijven gemiddeld drie keer zo lang aan ons verbonden als talenten zonder opleiding.”
Brueker haakt daarop in. “Talenten die een opleiding volgen, verdienen doorgaans ook wat beter en kunnen doorgroeien in het magazijn. Dat is ook in het voordeel van de bedrijven waar ze werken. Die krijgen medewerkers die gemotiveerder zijn en langer blijven werken, waardoor ze minder hoeven te investeren in het binnenhalen en opleiden van nieuwe medewerkers. Omdat die medewerkers positief over het bedrijf spreken, verbetert ook de positie op de arbeidsmarkt. Opleiden levert voor iedereen voordeel op.”