Dit artikel is ook gepubliceerd op LogistiekProfs.nl.
Een vraag die veel leidinggevenden bezig houdt: hoe motiveer ik mijn medewerkers? Zijn ze überhaupt wel te motiveren? En zo ja, hoe dan? Om medewerkers op lange termijn gemotiveerd te houden is belangrijk om medewerkers intrinsiek gemotiveerd te houden. Hoe doe je dat? We hebben een aantal motiverende tips voor de leidinggevende op een rij gezet!
1. Geef aandacht!
Rule number 1: aandacht, aandacht, aandacht. Iedereen vindt het prettig om in meer of mindere mate aandacht te krijgen van een leidinggevende. De medewerker heeft dan weer even het gevoel dat hij er toe doet en daadwerkelijk een bijdrage levert aan de organisatie. Maak jij bijvoorbeeld wel eens casual een praatje met je medewerkers? Weet jij wat hen bezig houdt? Of er privé misschien iets speelt? Staat je deur altijd open of moeten ze eerst een afspraak maken? Ga en blijf in gesprek met je medewerkers. Aandacht is belangrijk voor de motivatie!
2. Geef feedback (en complimenten!)
Feedback heeft in de ogen van vele medewerkers (en misschien ook wel leidinggevenden) een wat negatieve lading. Kennelijk doe je iets niet goed anders ontvang je geen feedback, is vaak de houding. Maar feedback geven is eigenlijk altijd positief. Of het nu verbeterpunten zijn of complimenten; feedback is bedoeld om de medewerker te laten groeien. Zorg wel dat er een goede balans is tussen verbeterpunten en complimenten. Onthoud dat iedereen het leuk vindt om een compliment te ontvangen. Doe dat dus gewoon nét iets vaker!
3. Maak resultaatafspraken
Maak resultaatafspraken met je medewerkers. Welke resultaten moeten worden behaald? En waarom is dit zo belangrijk? Door hier open over te communiceren is het voor je medewerker ook duidelijk waarvoor hij het doet en dat motiveert! Daarnaast is het makkelijker om een medewerker feedback te geven op basis van de resultaatafspraken die gemaakt zijn. Zorg er ook voor dat je de afspraken regelmatig evalueert. Zo blijft het onder de aandacht.
4. Laat medewerkers zelf problemen oplossen
Dit is vaak niet zo makkelijk voor een leidinggevende. Je zit er tenslotte omdat jij weet hoe het werkt. Jij hebt de kennis in huis. Toch is het beter om zo nu en dan je mond te houden, ook als je het antwoord wel weet. Wanneer medewerkers zelf met een oplossing komen zijn ze meer betrokken en gemotiveerd om die oplossing ook uit te voeren. Het kan zelfs zo zijn dat een medewerker met een betere oplossing komt dan die jij had kunnen bedenken. Heb je toch het idee dat ze niet de juiste oplossing hebben gevonden? Stuur ze dan bij door vragen te stellen. ‘Heb je rekening gehouden met…?’ of ‘heb je gedacht aan…?’. Niets is vervelender voor een medewerker wanneer hij met een oplossing komt die direct weer van tafel wordt geveegd.
5. Geef medewerkers verantwoordelijkheid (en vertrouwen)
In de logistieke wereld is een planning natuurlijk heilig. Een vertraging in het magazijn en de hele productie staat stil. Behoorlijk wat verantwoordelijkheid dus. Draag jij die verantwoordelijkheid alleen als leidinggevende? Of dragen die medewerkers dit met jou? Vinden zij het net zo belangrijk als jij dat alles op tijd en goed gebeurt? Zo niet vraag je dan eens af hoe dit komt. Mogen ze bijvoorbeeld zelf bepalen hoe ze resultaten kunnen bereiken? Of wordt dit opgedragen? Het blijkt dat mensen beter gemotiveerd zijn wanneer ze dit zelf kunnen bepalen. Geef je medewerkers dus een stuk eigen verantwoordelijkheid en daarmee ook vertrouwen.
Tot slot: trek niet aan een dood paard
Aan een dood paard trekken is zinloos. Als iemand de kantjes er vanaf loopt, heeft het geen zin om hem steeds te complimenteren en hem meer verantwoordelijkheid te geven (dan beloon je tenslotte zijn gedrag). Je kunt jezelf eens afvragen of je deze medewerker wel op de juiste plek zit. Is hij wel competent genoeg voor de job? Of wordt hij misschien te weinig uitgedaagd? Of spelen er misschien privé dingen? Je komt er pas achter als je ernaar vraagt. Stel dus vragen, toon (oprechte) interesse en geef aandacht!