Is het mogelijk om te leren heftruckrijden op een simulator? Ja, antwoorden Andrea Poelstra en Jorrit Kuipers van Green Dino. Samen met BLOM opleidingen ontwikkelen zij een nieuwe heftrucksimulator die straks in de opleidingslocaties van BLOM moet draaien. Dat die simulator werkt, blijkt uit het feit dat Kuipers na een paar uur op een prototype een bijna foutloos examen aflegde en zijn heftruckcertificaat ontving.
Green Dino bouwt al twintig jaar rijsimulatoren voor auto’s, bussen, vrachtwagens en alarmvoertuigen. Zo’n simulator is een ideale brug tussen theorie en praktijk. “Daarmee kunnen we de theorie trainen en toetsen voordat de chauffeur in een echt voertuig klimt”, vertelt Andrea Poelstra, chief executive officer (CEO) en mede-eigenaar van Green Dino. Zij krijgt bijval van Jorrit Kuipers, chief technology officer (CTO) en de andere eigenaar van het bedrijf. “Stel dat iemand nog nooit in een auto heeft gereden. Met een rijsimulator kunnen we hem de rijtaken stap voor stap aanleren. Eerst het sturen en pas daarna het remmen. Als hij meteen de auto instapt, moet hij meteen alles tegelijk doen.”
Virtuele rijinstructeur
De rijsimulatoren van Green Dino hebben een virtuele rijinstructeur. Een beginnende chauffeur krijgt veel instructies. Als hij die goed uitvoert, hoeft de virtuele rijinstructeur daarna steeds minder instructies te geven. “De simulator meet niet alleen de prestaties van alle rijtaken, maar registreert ook waarom de chauffeur een handeling goed of fout uitvoert. Ook wordt vastgelegd of hij op het juiste moment in de juiste spiegels kijkt. Aan het eind van de les krijgt zowel de chauffeur als de opleider een rapport met een overzicht van de prestaties”, legt Poelstra uit.
“Mooiste simulator ooit”
Nu gaat Green Dino in samenwerking met BLOM Opleidingen een heftrucksimulator bouwen. Dat wordt een bijzondere simulator, die zowel in hef- als reachtrucktrainingen kan worden gebruikt. “De mooiste simulator die we ooit hebben gebouwd”, weet Kuipers. “Normaal gesproken bouwen wij simulatoren met drie schermen. Dit is de eerste simulator die aan alle kanten schermen heeft, aangezien hef- en reachtruckchauffeurs ook achteruit moeten kijken. En er komt ook een scherm aan de bovenkant, want om een pallet hoog af te kunnen zetten moeten de chauffeurs ook omhoog kijken.”
Geen VR-brillen of -helmen
De laatste jaren is het gebruik van VR-brillen en VR-helmen sterk in opkomst. Green Dino en BLOM opleidingen zijn daarvan geen voorstander. Kuipers legt uit waarom. “Een rijsimulator is in feite een abstractie van het echte voertuig. Een fysieke simulator zoals wij die bouwen - met de bedieningselementen van een echte hef- of reachtruck - lijkt nog enigszins op het echte voertuig. Dat zorgt voor een goed leereffect, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Voor sommige vaardigheden is het leereffect zelfs groter dan bij een training met het echte voertuig. Maar bij gebruik van een VR-bril is de abstractie te ver doorgevoerd, waardoor bijvoorbeeld het sturen net iets anders aanvoelt als in het echt. Dat zorgt voor een negatief leereffect, wat onder meer blijkt uit het feit dat chauffeurs het geleerde niet in de praktijk toepassen.”
Langzaam, maar foutloos
Dat het mogelijk is om met een simulator te leren hoe je een heftruck moet bedienen, heeft Kuipers zelf ervaren. Op uitnodiging van BLOM heeft hij heftruckopleiding gevolgd, nadat hij zichzelf op een prototype van de heftrucksimulator de procedures had aangeleerd. “De instructeur was erg verbaasd”, lacht Kuipers. “Ik had nog nooit op een heftruck gereden, maar hij kon mij het heftruckcertificaat niet onthouden. Ik heb alle oefeningen weliswaar erg langzaam uitgevoerd, maar geen fouten gemaakt. En dat was wat telde.”
Gevaarlijke situaties simuleren
Het doel is om straks op elke locatie van BLOM een heftrucksimulator te plaatsen. Terwijl vijf cursisten onder begeleiding van een instructeur in de opleidingshal een hef- of reachtruck leren bedienen, zit de zesde cursist op de simulator. Die krijgt daar situaties voorgeschoteld die in de opleidingshal niet zijn na te bootsen. “Dat is het mooie van een simulator”, vertelt Poelstra. “Je kunt gevaarlijke situaties simuleren zonder dat de cursist gevaar loopt of schade veroorzaakt.”