Een opleiding veilig werken met de heftruck. Je werkgever wil graag dat je de juiste papieren hebt om op een goede manier te werken met een heftruck. Dat betekent, een cursus volgen. Ik krijg het bericht dat ik ben ingepland voor de cursus veilig werken met de heftruck (gevorderd). Op maandag 22 januari is het zover, ik moest de cursus inplannen in mijn agenda van 07:00 tot 14:30 uur. Een vroege start maar wel het einde van de middag vrij, ideaal. Ergens vind ik het hartstikke gaaf om te gaan doen en tegelijk vind ik het ook spannend. Zo heel veel ervaring op een heftruck heb ik niet, wat kan ik verwachten, leggen ze alles nog wel uit?
Nieuwsgierig als ik ben, ga ik gelijk naar de website van BLOM opleidingen toe. Al snel vind ik de cursus terug in het aanbod. Hier is gelukkig veel meer informatie te vinden over de cursus. Een beknopt overzicht met een video, het programma, informatie over locaties, reviews van andere cursisten en het lesboek is te downloaden. Dit neemt gelukkig al wat vraagtekens weg over de aankomende cursusdag. Verder lees ik dat er een onderdeel in de cursus zit betreffende de elektropallettruck en stapelaar. Dat is mooi meegenomen want daar heb ik wel wat meer ervaring mee. Gaaf als dit nu ook officieel wordt vastgelegd in de vorm van een certificaat. Twee weken voor de cursusdag krijg ik keurig een uitnodiging van BLOM in mijn persoonlijke mailbox, ik heb er zin in!
Het begin van de cursusdag
Vandaag is het zover, een complete cursusdag bij BLOM in Hengelo. Voor mij ideaal, want ik woon in Enschede, een ritje van ongeveer 15 minuten. Ondanks de korte rit is het toch al vroeg wakker worden, want we moeten tussen 06:45 en 07:00 uur aanwezig zijn. Ik rij de parkeerplaats op, wissel mijn schoenen om voor veiligheidsschoenen (deze zijn verplicht tijdens een praktijk cursus) en loop het gebouw van BLOM binnen. Je staat meteen in een magazijn met enkele stellingen, heftrucks, reachtrucks en een stapelaar. Dat belooft nog wat.
Alles staat duidelijk aangegeven en ik loop de trap op richting kantine. Eenmaal binnen zie ik enkele medecursisten en in mijn geval een instructrice van BLOM zitten. Iedereen is stil, kop koffie erbij, maar niemand zegt een woord. Je merkt toch een beetje spanning onder de cursisten. Stipt om 07:00 uur zijn we compleet en stelt onze instructrice zich voor.
“Goedemorgen allemaal, ik ben Yvonne Schmidt en ben jullie instructrice voor vandaag.”
Een kort voorstelrondje om te horen waar iedereen vandaan komt en wat de reden is om een cursus te doen volgt en hierna lopen we met elkaar naar beneden.
Al snel de heftruck op
We lopen het magazijn in en gaan naar een heftruck. We staan naast een heftruck, Yvonne legt ons uit waar je op moet letten bij een heftruck en hoe je de dagelijkse controle uitvoert. De groep is opgedeeld in vijf mensen voor een heftruck cursus en twee mensen voor een reachtruck cursus.
Het maximaal aantal cursisten is acht en dit zorgt voor een gevarieerde groep, waarbij iedereen veel tijd op de trucks krijgt. Na de controle geeft Yvonne aan dat wij de andere heftrucks mogen controleren en daarna een rondje door het magazijn mogen rijden. Een beetje vertwijfeld gaan de vijf heftruckers naar de volgende heftruck. Yvonne ziet ons en roept al snel: “Nee, jullie moeten allemaal een truck controleren.”. Al met al duurt het nog geen uur en je zit al op een heftruck.
Cool, dit had ik niet helemaal verwacht, ik rij een ronde door het magazijn en begin te wennen aan het besturen van een heftruck. Achter mij volgen de andere cursisten. Yvonne had uitgelegd dat we rond een vierkant moesten rijden, een ronde langs een rond vat, daarna langs een stelling, bochtje naar links, door de slalom en terug naar de ‘parkeerplaats’ van de heftruck. Hierna wisselen met een medecursist van heftruck en opnieuw dezelfde ronde rijden. Erg gaaf om te doen en het wisselen zorgt er voor dat je aan alle heftrucks begint te wennen. De basis is hetzelfde maar de besturing is toch weer net even anders. Er staan heftrucks met drie wielen en er is er een met vier wielen, dit is toch echt even anders als je hier mee rijdt. Het klopt dus zeker wel wat er op de website stond, je krijgt zeker vijf uur rijtijd op de trucks. Na alle oefeningen op alle trucks te hebben gedaan doen we hetzelfde rondje nog een keer, enige verschil, nu alles in zijn achteruit.
Lading oppakken
Na een korte koffiepauze komen we weer samen in het magazijn. Yvonne legt ons uit wat we nu gaan doen. We mogen pallets uit de stelling gaan halen. Er zijn vijf niveaus en van ieder niveau mogen we een pallet oppakken. Ze laat kort zien waar je aan moet denken en waar je op moet letten. Ook hier weer, het verbaast mij hoe snel je zelf aan de slag gaat. Heerlijk eigenlijk want dat is wat je wilt, je wilt het zelf leren. Na de korte uitleg stappen we allemaal weer op een heftruck en doen onze rondes. Nu met lading. Het zag er zo gemakkelijk uit maar als je het zelf moet doen moet je toch goed insturen en opletten. Na een paar keer oefenen gaat het steeds beter. Mooi om te zien dat er persoonlijke aandacht is voor iedere cursist. Yvonne houdt het goed in de gaten en geeft tips en aanwijzingen waar ze kan. Zelf rij ik achter haar langs, zonder duidelijk te maken dat ik het deed. Al snel spreekt ze mij aan: “Volgende keer even claxonneren of melden dat je achter mij rijdt.”. Met deze oefeningen zijn we wel even bezig. De ochtend vliegt voorbij en we houden pauze om te gaan lunchen.
Theorie examen
Na de lunch kunnen we de oefeningen afmaken die we nog niet hebben gedaan. Yvonne haalt een voor een de cursisten van de heftruck of reachtruck om kort het theorie examen af te leggen. Vijfentwintig meerkeuze vragen. In het magazijn staat een klein, goed verlicht bureau met een ombouw zodat je in alle rust het theorie examen kunt invullen. Wij waren op dat moment een van de laatste groepen die het theorie examen op papier hebben ingevuld. Inmiddels krijgen de cursisten het theorie examen digitaal op een tablet aangeboden. Hier wordt een selectie gemaakt uit de complete database van vragen. Zo krijgt iedere cursist andere vragen. Wil je alvast oefenen voor het examen? Doe dan hier de quiz en je kunt je vast voorbereiden op het theorie examen.
Praktijk examen
Het is inmiddels 13:00 en dat betekent dat er nu nog scherper naar de praktijk wordt gekeken. Het praktijk examen gaat van start. Ik zit nog midden in mijn oefeningen als Yvonne naar mij toe loopt. Ik heb een metalen gitterbox opgepakt en hij staat eigenlijk een beetje scheef op de vorken. Het is maar een kleine afwijking en ik ga er vanuit dat ik hem bij het stapelen er wel recht op krijg. Inmiddels staat Yvonne naast mij te kijken en ziet mij stoeien met het terugplaatsen van de box. Dit is toch wat lastiger dan ik dacht. Yvonne geeft het al aan, dat is niet helemaal goed. Ooh nee, ben benieuwd wat dit met de uitslag voor mijn examen doet. Uiteindelijk staat de box op een juiste manier gestapeld en vraagt Yvonne mij nog een pallet van het hoogste niveau op te pakken. Ik probeer deze opdracht zo secuur mogelijk uit te voeren en na het afronden zit de dag er al op. Ik mag als laatste nog het theorie examen afleggen en daarna gaan we met zijn allen in de kantine zitten.
Geslaagd of niet geslaagd, dat is de vraag
Ik voel bij mijzelf de spanning stijgen en je merkt onder de cursisten dat ze nieuwsgierig zijn naar de uitslag. Yvonne komt bij ons zitten en gaat een voor een de cursisten langs. Ze licht toe wat er wel goed ging en wat er niet goed ging. Helaas zijn niet alle cursisten geslaagd. Dan komt ze bij mij. Ze behandeld eerst de theorie, één fout, dat is dus goed gegaan. Je mag maximaal drie fouten hebben. Daarna de praktijk, ja, die actie met die box was niet helemaal handig. Het zorgde wel voor wat punten aftrek maar de rest ging goed, dus het hoge woord is er uit! JAAA! Ik ben geslaagd. Wat een gaaf gevoel, in een dag het heftruckcertificaat behaald. Voldaan en tevreden rij ik naar huis. Een pittige dag en als ik thuis ben merk ik dat het mij toch veel energie heeft gekost maar goed, het was het zeker waard.
Tips van de instructrice
- Waarom niet draaien met de last op hoogte? Naast het kantelgevaar kun je op hoogte veel kapot maken als je de stelling raakt en loop je de kans dat je de stelling zwaar beschadigt.
- Vrachtwagen laden? Dan mag je wel met de last op hoogte draaien als je de vrachtwagen vanaf de zijkant belaad. Hier heb je niet met een stelling te maken die je kapot kunt maken en de hoogte is bij een vrachtwagen beperkt.
- Vrachtwagenchauffeur te vriend houden? Neem de last op de voorkant van je vorken voordat je de vrachtwagen laadt. Hiermee voorkom je dat je met de heftruck de vrachtwagen of de banden van de vrachtwagen raakt.
- Trailer optimaal benutten? Laad je een vrachtwagen van de zijkant? Laat dan het stootbord je meehelpen met het laden. Een pallet kun je tegen het kopschot laten draaien op de vorken. Zo staat de pallet achter de cabine helemaal strak tegen het kopschot.
- Waarom de vorken op ongeveer tien centimeter hoogte en de mast achterover gekanteld tijdens het rijden? Zo worden de vorken aan de hiel door het vorkenbord ondersteun en in het geval van een aanrijding raak je niet de enkel.