• Geplaatst op: 13 april 2015
  • Auteur: Tom van BLOM
  • Categorie: bedrijven

De regelgeving en valkuilen bij heftruckonderhoud!

Een interview met de man van de techniek: Roy Groothuis


Intern transport is geen kleinigheid. Bij BLOM opleidingen zorgen we ervoor dat onze cursisten zich hier bewust van worden en dat ze leren om veilig met een heftruck om te gaan. Om veiligheid in het magazijn te waarborgen, is het opleiden van chauffeurs niet voldoende. Bedrijven zijn verplicht om een heftruck jaarlijks te laten keuren bij een keuringsinstantie.

Roy Groothuis, DGA van BLOM opleidingen, weet alles van heftruck onderhoud. Van beroep is hij vrachtwagen monteur, maar tegenwoordig voert hij samen met een collega heftruckonderhoud uit aan onze heftrucks. Hij is de man van de techniek en dat geldt niet alleen voor heftrucks. Lampen ophangen, elektra aansluiten of even een gasaanleiding aanleggen; daar draait hij zijn handen niet voor om. Ook de koffieautomaat op het hoofdkantoor is zijn pakkie aan “Ook koffieautomaten hebben onderhoud nodig”, licht hij toe. “Dat vergeten mensen nog wel eens”. Kortom, de ideale man die toelichting kan geven op het onderhoud van heftrucks. Hoe zit het precies met de regelgeving? En welke zaken worden nog wel eens over het hoofd gezien?
 

Heftruckonderhoud en veiligheid
 

Bij BLOM opleidingen hechten we er veel waarde aan dat machines daadwerkelijk gekeurd worden. Dat geldt niet alleen voor onze eigen machines, maar ook voor de machines bij bedrijven waar we een incompany training geven. Roy: “Heftruckonderhoud is vanzelfsprekend erg belangrijk voor de veiligheid. Een paar weken terug hebben we nog een cursus afgelast, omdat de machines in dermate slechte toestand waren dat we het niet verantwoord vonden om hiermee te gaan rijden”. Roy legt uit dat met name bij kleinere bedrijven wel eens wat achterstallig onderhoud is. “Die hebben een heftruck gekocht omdat het makkelijk is. Eén keer in de week zetten ze een pallet in de auto en dan is het klaar. Maar ook die komen in aanmerking voor een heftruckkeuring”.
 

Download het gratis beoordelingsformulier


Gebruikersintensiteit en slijtingspercentage
 

heftruck-onderhoudVolgens de Arbo-wet zijn bedrijven verplicht om periodieke keuringen uit te laten voeren. Over het algemeen gebeurt dit jaarlijks, maar er zijn ook bedrijven die intensief gebruik maken van de heftrucks en ervoor kiezen om het vaker te doen. Roy: “Bij oud ijzerhandelaren bijvoorbeeld wordt het zelfs nog vaker gedaan, omdat de machines intensief worden gebruikt. Die laten dan 1 keer per kwartaal hun heftrucks keuren, omdat het slijtingspercentage dan gewoon veel hoger is”.
Daarnaast maakt het nog uit op wat voor ondergrond je rijdt. Een heftruck is gebaseerd op 8 uur per dag volledig functioneren met zware ladingen op verschillende terreinen. Voor heftrucks met een wisselbatterij kan dit langer zijn. “Hier bij BLOM rijden ze bijvoorbeeld altijd op een vlakke vloer, zonder gewicht. Dan heb je weinig slijtage.”
 

Keuring na schade
 

Naast dat periodieke keuringen verplicht zijn, is het ook verplicht om een heftruck opnieuw te laten keuren wanneer deze schade heeft gereden. “Het wordt nog wel eens vergeten dat er dan weer een keuring moet komen,” legt Roy uit. “Het ligt er dan wel aan wat voor schade er is gereden. Stel dat je met de heftruck iets uit de stelling haalt en er valt een pallet af, bovenop de kooiconstructie. Als er een deuk in komt, krijg je deze er niet zomaar uit en de opvangkracht van de kooiconstructie is er dan uit. Dan moet de machine dus gerepareerd en opnieuw gekeurd worden.”
 

Het keuren van hulpmiddelen
 

Een ander ding dat volgens Roy nog wel eens vergeten wordt zijn de hulpmiddelen. “Net als een heftruck, moet een hoogwerker ook jaarlijks gekeurd worden. Dat geldt ook voor de hijsbanden en kranen. Wat vaak gebeurt, is dat de machine netjes gekeurd is, maar dat er nog hijsbanden hangen die ze eigenlijk 10 jaar geleden al niet meer had mogen gebruiken. De machine is dan wel in orde, alleen de hulpmiddelen die erbij horen zijn dan totaal afgekeurd.”
 

Uitvoering van de keuring
 

‚ÄčOver het algemeen worden heftruckkeuringen gedaan door de leverancier. Naast de leveranciers zijn er ook een heleboel kleine partijen die heftruckkeuringen doen. “Iedereen mag in principe op de hoek van de straat een heftruckkeuring doen, als hij denkt dat hij daar voldoende verstand van heeft. Het probleem is dat je pas achteraf in de problemen komt als blijkt dat die persoon het niet goed heeft gedaan,” legt Roy uit. Het is dan ook aan te raden heftruckonderhoud te laten uitvoeren door een erkende keuringsinstantie

Plaats bericht


Naar top