Menu
Gemiddelde beoordeling 8.9
  • Geplaatst op: 27 maart 2024
  • Auteur: Marcel te Lindert
  • Categorie: nieuws

Navigeren met de camera op je truck

Camera’s voor heftrucks en reachtrucks zijn niet nieuw, maar worden wel steeds slimmer. Dat blijkt op de LogiMAT, Europa’s belangrijkste logistieke vakbeurs. Door camerabeelden te analyseren met behulp van kunstmatige intelligentie, kunnen voetgangers razendsnel worden herkend. Heftruckchauffeurs krijgen een waarschuwing als die voetgangers gevaarlijk dicht in de buurt komen. Maar de mogelijkheden reiken nog veel verder.

Waarschuwingssystemen voor heftrucks en voetgangers bestaan al langer. Die werken op basis van actieve tags die voortdurend een signaal uitzenden. Als een tag van een truck en een voetganger te dicht bij elkaar in de buurt komen, ontvangen beide een waarschuwingssignaal. Het nadeel van deze systemen is dat behalve de trucks ook alle voetgangers van een tag moeten zijn voorzien.

Waarschuwing binnen 0,2 seconden

De slimme camerasystemen die nu op de markt zijn, werken zonder tags. Deze camera’s kunnen aan de voor- en achterzijde worden gemonteerd, zodat ook de dode hoeken van de truck in beeld worden gebracht. Door de camerabeelden met behulp van kunstmatige intelligentie voortdurend te analyseren, kunnen voetgangers worden herkend - ook als ze bukken, hurken of half achter een pallet verscholen zijn.

New call-to-action

Het Franse bedrijf Blaxtair levert zo’n slim camerasysteem. Als de camera op de truck een voetganger detecteert, krijgt de chauffeur binnen 0,2 tot 0,3 seconden een waarschuwing. Om te voorkomen dat chauffeurs overstelpt worden met waarschuwingen, slaat het systeem alleen alarm als zich een voetganger in de rijrichting van de truck bevindt. Alle gegevens worden opgeslagen, zodat die achteraf kunnen worden gebruikt voor analyse: Welke trucks leveren de meeste gevaren op? Op welke tijden en locaties is de kans op ongevallen het grootst?

Geen barcodes meer scannen

Het Italiaanse Dragonfly gaat nog een flinke stap verder. Dit bedrijf monteert ook een camera op het dak van de truck die naar het plafond is gericht. Aan de hand van de structuur van het plafond herkent de camera met grote nauwkeurigheid waar de truck zich precies bevindt. Als het plafond onvoldoende herkenningspunten bevat, kunnen extra markeringen worden aangebracht om de exacte locatie nog beter te kunnen vaststellen. Tot slot monteert Dragonfly ook een sensor die detecteert of er wel of geen pallet op de vorken staat.

Wat is nu het voordeel van deze extra camera en palletsensor? Dat de chauffeur geen barcodes op pallets en opslaglocaties meer hoeft te scannen. Het overkoepelende systeem registreert waar de truck rijdt, op welke locatie die stopt en waar de pallet wordt opgepakt of afgezet. Op die manier wordt feilloos vastgelegd waar elke pallet staat. Waar in andere magazijnen soms pallets zoekraken omdat de chauffeur vergeten is te scannen, kan met het systeem van Dragonfly elke pallet worden teruggevonden.

Truck met navigatiesysteem

Wat het systeem van Dragonfly bijzonder maakt, is dat alle informatie wordt gebruikt om een real-time 3D-model van het magazijn te maken. Leidinggevenden kunnen dit 3D-model op hun scherm toveren en ‘live’ zien waar de trucks rijden en waar de pallets staan. Als ze een achtergelaten pallet in een gangpad zien staan, kunnen ze daarop klikken om te zien welke producten daarop staan. Ze kunnen direct een chauffeur opdracht geven om die pallet op te pakken en naar de juiste locatie te brengen.

Ook de chauffeurs zelf hebben via het scherm in hun cabine toegang tot dit 3D-model. Het scherm toont hetzelfde beeld als ze met hun eigen ogen kunnen zien, alleen is dat beeld verrijkt met informatie. Denk aan pijlen die aanwijzen welke pallet ze moeten oppakken en hoe ze het beste kunnen rijden. Met andere woorden: de chauffeur krijgt opeens de beschikking over een navigatiesysteem.

Beelden terugspoelen

Ook Dragonfly slaat alle gegevens op om ze achteraf te kunnen analyseren. Zo is het mogelijk om bij een ongeval de beelden terug te spoelen en te onderzoeken wat de oorzaak is. Ook is het mogelijk om zogenaamde ‘heatmaps’ te maken: kaarten die laten zien waar in het magazijn veel verkeer rijdt en de kans op ongevallen dus groot is. Leidinggevenden kunnen deze heatmaps gebruiken om de kans op ongevallen te verkleinen, bijvoorbeeld door de rijroute of de inrichting te veranderen.

Slimme camera’s hebben één nadeel: ze kunnen alleen mensen detecteren die in beeld zijn. Ze geven dus geen waarschuwing als een voetganger uit een gangpad komt en door stellingen aan het zicht van de heftruckcamera is onttrokken. Maar ook daar heeft Dragonfly iets op gevonden: vaste camera’s op drukke kruispunten en aan het einde van gangpaden. Als het overkoepelende softwaresysteem ziet dat om de hoek een voetganger nadert, gaat een waarschuwing naar de truck. Slimme camera’s maken het werk dus gemakkelijker, leuker én veiliger.

Plaats bericht


Naar top