Menu
Gemiddelde beoordeling 8.9
  • Geplaatst op: 27 maart 2015
  • Auteur: Tom van BLOM
  • Categorie: bedrijven

6 tips om de ergonomie in het magazijn te verbeteren

Ergonomie; eigenlijk een chique woord voor letten op je lijf. Hoe zit je? Hoe til je? Raken je ogen snel vermoeid of zit je veel in dezelfde houding? Als chauffeur van intern transportmiddelen is het belangrijk dat je hier aandacht voor hebt. Zeker als je vele uren op de machine maakt. Door het verbeteren van de ergonomie in het magazijn kan de productiviteit stijgen en het ziekteverzuim dalen. TOM van BLOM heeft daarom een aantal tips op een rij gezet om de ergonomie in het magazijn te verbeteren.  Loop samen met je collega’s, leidinggevende en/of baas eens door het magazijn; waar zitten de knelpunten? De stijve nek, de vermoeide ogen en de zere rug van vandaag kunnen op langere termijn een groot probleem worden.
 

1. De ideale temperatuur bepalen

Hoe is de temperatuur in het magazijn of op de werkvloer? Te warm zorgt voor een lagere productiviteit en een te lage temperatuur voor stijve botten en spieren. De ideale temperatuur is afhankelijk van het soort werkzaamheden dat wordt verricht, 14-18 °C is een prima uitgangspunt voor magazijn- en productielogistiek.

 

2. De juiste lichtsterkte

De verlichting in het magazijn is ook een belangrijk aspect. Te donker zorgt voor te veel inspanning van de ogen. Je zal sneller vermoeid raken. Bij overbelichting zal hoofdpijn een rol kunnen spelen. De ideale lichtsterkte voor magazijnen met grote artikelen op ooghoogte zit tussen de 200 en 220 lux. Terwijl de ideale lichtsterkte voor magazijnen met kleine artikelen en minder goede afleesbare lijsten tussen de 300 en 320 lux is.

 

Download het gratis beoordelingsformulier


3. De vloer inspecteren

Als de vloer in het magazijn niet vlak is maar bestaat uit hobbels en gaten, krijg je veel te maken met trillingen. Dit geld ook voor drempels die de snelheid moeten verlagen. De vloer moet vlak zijn om de ergonomie van het magazijn te verhogen. Snelheidsbeperkingen kunnen met een begrenzer in de heftruck worden geplaatst. Hetzelfde geldt voor laadkleppen tussen de laadstations en de vrachtwagens die niet goed passen. Hierdoor zal je geneigd zijn om harder te rijden om de vrachtwagen in te komen en dat levert onnodige schokken en stuiteren op.

 

4. Doe rek- en strekoefeningen

ergonomie-magazijnUren achterelkaar in dezelfde houding zitten is slecht voor je, constant dezelfde bewegingen maken ook. Als je achterom kijkt, kijk dan ook eens over de andere schouder. Neem kleine pauzes om rek- en strekoefeningen te doen, dit zorgt voor een goede doorbloeding. Doe dit bijvoorbeeld gezamenlijk of attendeer je collega’s dat het tijd is om te veranderen van houding.

 

5. Gebruik tilhulpen

Gebruik zoveel mogelijk tilhulpen om producten te verplaatsen. Zeker als producten zwaar zijn en ver achterin het onderste schap staan zorgt dit voor een te hoge belasting van de (onder)rug, gebruik hiervoor bijvoorbeeld de stapelaar. Let bij de aanschaf van bijvoorbeeld een heftruck op de volgende aspecten:

  • Zitpositie/Stoel comfort en verstelmogelijkheden
  • Cabinegrootte (voor bewegingsvrijheid)
  • Op- en afstaphoogte (maximaal 40 cm tussen treden) + video
  • Hoofdruimte tot dak (minimaal 100 mm)
  • Geluidsproductie (richtlijn stille truck = 60 - 65 dB(A)
  • Bedieningsgemak mastfuncties
  • Heftrucktrillingen

 

6. Voorkom veelvoudig en hard remmen

Voorkom veelvoudig en hard remmen. Zorg voor goed zicht in het magazijn zodat er niet hard of plotseling geremd hoeft te worden. Dit kan zorgen voor whiplash-achtige klachten. Bekijk onze checklist voor een veilig magazijn.

 

De chauffeur kan zelf veel aan ergonomie doen

Ewout van Brehm, trainer op het gebied van ergonomie bij Buro voor Fysieke Arbeid, geeft daarnaast aan dat de verantwoordelijk voor ergonomisch werken in het magazijn ook bij de heftruckchauffeurs ligt. “Als wordt gesproken over ergonomie in een magazijn gaat het al vrij snel over het magazijn en de machines, maar ergonomisch werken met een lage fysieke belasting kunnen de heftruckchauffeurs voor een groot deel zelf bepalen. Bedenk als chauffeur van te voren wat er allemaal gedaan moet worden en plan dat op een slimme manier in en zorg voor een goede voorbereiding. Neem bijvoorbeeld de tijd om je stoel goed in te stellen”, aldus Brehm. “Ook het moment van scannen van barcodes, met de juiste timing, heeft effect op de fysieke belasting. Dit lijkt op het eerste gezicht maar een klein onderdeel van het werk, maar wanneer je dit honderden keren op een dag moet doen kan het veel onnodige belasting met zich meebrengen”. 

BLOM opleidingen is trotse partner van de Code Gezond en Veilig Magazijn.

 

Plaats bericht


Naar top