• Geplaatst op: 20 februari 2015
  • Auteur: Tom van BLOM
  • Categorie: bedrijven

10 tips om de betere heftruckchauffeur te herkennen

De ene heftruckchauffeur is de andere niet. Ook wij zien verschillende types heftruckchauffeurs bij onze opleidingen voorbij komen. Waar de een het besturen van een heftruck heel serieus neemt, beschouwt de ander het als een koud kunstje dat even geklaard moet worden. Natuurlijk doen we er alles aan de chauffeurs helemaal in BLOM stijl terug te laten keren op de werkvloer. Tom van BLOM houdt hier dan ook een kritische blik op. Maar als je twijfels hebt over of een chauffeur wel vakbekwaam is, heeft Tom een aantal tips op een rij gezet om de betere heftruckchauffeur te herkennen.

 

controle-heftruck#1 Controle machine

Bij het instappen is het vaak al direct duidelijk. De chauffeur controleert de machine op schades en onregelmatigheden, loopt een rondje om de heftruck en controleert de stickers.


#2 Handen thuis

Houdt de chauffeur zijn of haar handen binnen de ‘kooi’? De kooi van de heftruck dient als bescherming van de chauffeur. Wanneer de chauffeur tijdens bijvoorbeeld het achterwaarts rijden, de handen om de stangen van de kooi houdt, zijn deze niet meer beschermd. Vingers kunnen daardoor knel komen te zitten.

 

#3 Stand van de vork

Wat is de stand van de lege vork tijdens het rijden? Net iets van de grond en naar boven gekanteld? Dan heb je te maken met een betere heftruckchauffeur. De vork bevind zich in het zicht van de chauffeur en zal bij een botsing met een persoon zo min mogelijk schade aanrichten.

 

#4 Veiligheidsschoenen

Draagt de chauffeur veiligheidsschoenen? In een logistiek magazijn waar interne transportmiddelen worden gebruikt zoals heftrucks is het verplicht om veiligheidsschoenen te dragen. Dit geldt uiteraard ook voor de chauffeurs.
 

veiligheidsriem-heftruck#5 Gordel

Simpel maar van groot belang: draagt de chauffeur zijn gordel? Indien de chauffeur de gordel niet om heeft, kan de chauffeur bij een ongeluk buiten of zelfs onder zijn eigen heftruck terechtkomen. Door het dragen van de gordel blijft de chauffeur in de ‘kooi’ wanneer deze kantelt. Het dragen van een veiligheidsgordel is verplicht op een heftruck.

 


#6 Kijken

Kijkt de chauffeur altijd in de richting waarin hij rijdt? Ook dan heb je te maken met een betere chauffeur. Blind rijden veroorzaakt niet alleen veel schade maar kan ook voor letsel zorgen bij collega’s.
 

#7 Shiften

Moet de chauffeur veel shiften of stuurt hij de heftruck direct goed voor de lading? Om efficiënt te werken is het prettig als de heftruckchauffeur direct goed voor de lading instuurt en daarna niet of nauwelijks hoeft te corrigeren om de lading te kunnen pakken. Goed kunnen insturen en weinig corrigeren betekent ook dat de heftruckchauffeur volledige controle heeft over zijn machine. Het is belangrijk dat de lading zich stabiel op de vorken bevindt.
 

#8 Toeteren

Toetert de chauffeur voor hij de hoek om rijdt? Prima! Dit is geen asociaal gedrag van de chauffeur, maar een seintje dat hij er aankomt.
 

lading-heftruck#9 Lading

Hoe vervoert de heftruckchauffeur de lading en in welke richting rijdt de chauffeur? De lading dient altijd laag gereden te worden en bevindt zich licht naar achteren gekanteld aan de achterkant van de rijrichting. De lading moet stabiel en gelijkmatig op de vorken liggen.


#10 Draaien met last

Heeft de heftruckchauffeur de lading gepakt en draait hij of zij alvast in de rijrichting waar hij naar toe wil? Dan heb je zeker niet te maken met een betere heftruckchauffeur. De chauffeur dient de last namelijk eerst te laten zakken en pas daarna te draaien. De last kan anders van de vork af glijden.


Veiligheidsposter

Wil je meer tips om veilig te rijden met de heftruck en die ook graag delen met je collega’s? Bestel dan gratis de BLOM opleidingen veiligheidsposter, en hang hem op in jullie magazijn.


Zijn we nog tips vergeten of heb jij een tip waaraan je de betere heftruckchauffeur kunt herkennen? Laat dan een reactie achter.  

Plaats bericht


Jan Boverhof

Geplaatst op: 10 april 2015

"dus zoals punt 4 zegt ben ik een betere chauffeur als ik veiligheidsschoenen draag??? Punt 5, een gordel zit niet op elke heftruck dus met gesloten cabine ben ik helaas weer een mindere chauffeur? Punt 8, toeteren voor een bocht is al lang achterhaald en heeft al helemaal geen nut als er 4 of meer heftrucks in het magazijn rijden, je past je snelheid aan dan ben je een betere chauffeur dan dat je toetert en doorrijdt. Punt 6 is punt 1, de goede chauffeur kijkt! en als je kijkt moet je ook waarnemen dat is goed. De betere chauffeur herken je doordat hij veel zijn hoofd gebruikt (kijken en denken) en weinig zijn handen en voeten."

Naar top