Menu
Gemiddelde beoordeling 8.9
  • Geplaatst op: 6 juni 2016
  • Auteur: TOM van BLOM
  • Categorie: bedrijven

Vijf keer veiligheid op de CeMAT

Dat veiligheid steeds meer aandacht geniet, was zichtbaar op de CeMAT. Deze internationale vakbeurs in Hannover toonde verschillende innovaties die de veiligheid rondom heftrucks op de werkvloer vergroten. Vijf aansprekende voorbeelden in woord en beeld.

1. Virtuele heftrucktraining

Een heftrucktraining zonder heftruck? Het kan met de heftrucksimulator van FL-Simulators in combinatie met de virtual reality-bril Oculus Rift. Heftruckchauffeurs kunnen met deze bril op hun hoofd in een virtuele, driedimensionale omgeving een parcours afleggen, waarbij ze voetgangers en andere heftrucks dienen te ontwijken. De simulator zelf beschikt onder meer over een stuurwiel, pedalen en dashboard, zodat chauffeurs daadwerkelijk het idee krijgen op een echte heftruck rond te rijden. Met de software van FL-Simulations is het mogelijk om te trainen op specifieke, veel voorkomende situaties die zijn afgestemd op de praktijk van de chauffeurs.

2. Beter zicht voor de last

CEMAT2016-vorkenMet grote lasten op de vork is een foutje snel gemaakt. Een hoge of brede pallet ontneemt grotendeels het zicht, waardoor het lastig is om te manoeuvreren en onveilige situaties kunnen ontstaan. Een camera in de mast biedt uitkomst, en die camera’s worden gelukkig steeds beter. Het Nederlandse Orlaco heeft nu een camera met een lichtgevoeligheid van 0,05 lux ontwikkeld. Dat betekent een nog beter en scherper beeld. Bovendien wordt de kwaliteit van het beeld op de monitor razendsnel aangepast als een truck opeens van het licht in het donker rijdt of omgekeerd. Een speciale coating voorkomt reflecties van licht in het beeld. De tijd dat je een goed geoefend oog moest hebben om het beeld te kunnen lezen, is definitief voorbij.

3. Camera waarschuwt voor voetgangers

Het is al vaker gezegd: aanrijdingen met voetgangers staan bovenaan in het lijstje met heftruckongevallen. Jungheinrich toonde op de CeMAT een truck met een camera die hierin verandering moet brengen. De camera houdt nauwlettend de omgeving achter de truck in de gaten. De ingebouwde vision-software is in staat om mensen te detecteren en geeft de chauffeur direct een waarschuwing als iemand achter de truck loopt. Die kan dus direct op de rem trappen en een aanrijding voorkomen. De betreffende truck beschikt daarnaast over een sensor in het dak die registreert wanneer de machine van buiten naar binnen rijdt. De rijsnelheid wordt dan automatisch aangepast.

CEMAT2016-veiligheid

Overigens stelde de productmanager van Jungheinrich de aanwezigen gerust dat de camera wel mensen herkent, maar geen gezichten. De truck remt dus voor iedereen…

4. Botssensoren op stellingen

Een app die waarschuwt als een heftruck tegen een stelling aanrijdt. Dat is RackEye van A-Safe, dat vooral bekend is van de grote gele schokabsorberende aanrijdbeveiliging. De app staat in verbinding met botssensoren die op elke stellingstaander in het magazijn kunnen worden bevestigd. De sensoren meten elke botsing en sturen direct een alert naar de smartphone of tablet van de teamleider of warehouse manager. Die kan direct zien om welke stellingstaander het gaat en snel ter plekke de schade opnemen. Volgens A-Safe leidt RackEye niet alleen tot een besparing van de tijd en kosten die gemoeid zijn met inspecties van stellingen, maar verschaft het systeem ook inzicht in botsingen en schade die visueel niet zichtbaar is en anders onontdekt blijft. Het systeem komt in september officieel op de markt.
 

Bron: www.logisticsinside.eu

5: Bumper voor heftrucks

CEMAT2016-bumperNiet helemaal nieuw, maar nog steeds inspirerend om te zien: de heftruck-bumper van wuBump. Waarom zouden we alle stellingstaanders, kolommen en andere objecten voorzien van aanrijdbescherming als we datzelfde schokabsorberende materiaal ook op heftrucks kunnen monteren? Het Belgische Wuylens Engineering heeft de bumper ontwikkeld op basis van 25 jaar ervaring in het reconstrueren van botsingen. De bumper absorbeert de botsingsenergie en vermindert daardoor de kans op materieelschade. Ook de veiligheid van chauffeurs wordt vergroot, onder meer omdat zij bij een botsing minder harde klappen hoeven op te vangen en minder kans op een whiplash hebben. Overigens is het de vraag of alleen een bumper op heftrucks voldoende is om de veiligheid op de werkvloer te waarborgen. In de praktijk zal een combinatie met aanrijdbescherming het beste resultaat geven.

Lees ook de blog: "Tien hulpmiddelen voor meer veiligheid in het magazijn?"

Plaats bericht


Naar top